اولین باری که شیشه مصرف کرد تنها هدفش کاهش وزن
بود، لباس عروسی مناسبی پیدا نمیکرد، آرایشگرش
پیشنهاد داد از شیشه استفاده کند و سریع و بدون
دردسر لاغر شود و او امروز در دریایی از مشکلات
جسمی و روانی غوطهور است...
ادامه مطلب ...
توصیههای جالب امام رضا(ع) برای آرایش و زیبایی ظاهر
توصیههای امام رضا علیهالسلام برای حفظ
سلامتی و طول عمر
توصیههای امام رضا علیهالسلام برای تقویت
حافظه و توان یادگیری
توصیههای جالب امام رضا(ع) برای آرایش و زیبایی ظاهر
دین مبین اسلام به زیبایى، آراستگی و طراوت توجه
ویژهای دارد و آن را نه تنها وظیفه متقابل زن و مرد
میداند بلکه توجه به آراستگی ظاهر را مایه عفت
ائمه اطهار علیهمالسلام آراستگی ظاهر را یک اصل مهم در روابط زناشویی زن و مرد دانسته و سفارشات آموزنده ای درباره زینتهای مناسب برای آراستن خود داشته اند و همواره تأکید کرده اند که در این امر کوتاهی نشود.
توصیه به شستن موی سر و محاسن، شانه زدن موی سر، خوشبو کردن بدن با عطر، اصلاح سر و صورت، کوتاه کردن ناخن انگشتان، خضاب و رنگ کردن موی سر و صورت، زایل کردن موهای زاید بدن، سرمه کشیدن، روغن زدن به مو و مسواک زدن در همین راستا است.
درباره آراستگی و توجه به مرتب بودن ظاهر، ابو عبّاد می گوید: «امام رضا علیهالسلام تابستان روی بوریا و حصیر مینشست و زمستان روی گلیم. همچنین جامههای درشت و زبر میپوشید، ولی وقتی در برابر مردم ظاهر میشد، خود را میآراست».(1)
در روایات ائمه هدی بالاترین زینت و نهایت سعادت برای مرد، برخورداری از همسری شایسته، معرفی شده است. کلینی در فروع کافی این حدیث را از امام رضا(ع) نقل می کند: «عن ابی الحسن علی بن موسی الرضا قال ما افاد عبد و فائدة خیراً من زوجة صالحة اذا رآها سرّته و اذا غاب عنها حفظته فی نفسها وماله»(2) یعنی از حضرت رضا روایت شده که ایشان فرمودند:هیچ فایده ای به کسی نمی رسد بهتر از این که برایش بانویی باشد که نگاه کردن به او و مصاحبت با او موجب شادمانی همسر باشد و در غیاب شوهر امانت دار و حافظ حریم خویش و خانواده و اموال شوهر است.
بر خلاف تصوری که اکثر مردم دارند اسلام آرایش را مخصوص زنان نمی داند و هر دو طرف یعنی هم زن و هم مرد را دستور داده است که خود را برای همسرشا ن آرایش کنند .البته باید دانست که مشی ائمه (علیهم السلام) بر اعتدال استوار است و همواره ما را از افراط و تفریط نهی کرده اند.
از نظر امام رضا علیه السلام نظافت و آراستگی ظاهر و ایجاد جذبه وظیفه ای متقابل برای زن و مرد دانسته شده است. امام رضا(ع) می فرمایند: «لقد ترک النساء العّفة لترک ازواجهن التهیة لهُنّ ؛(3) چه بسا که بی توجهی مرد به آراستگی ظاهر سبب گردد که زن از پاکدامنی فاصله بگیرد.
در همین زمینه حسن بن جهم می گوید : دخلت علی ابی الحسن (علیه السلام) و هو مخضب بسواد. فقلت: جعلت فداک قد اختضبت بالسواد؟ قال: ان فی الخضاب اجراً . ان الخضاب و التهیئه مما یزید فی عفه النساء ولقد ترک النساءالعفه لترک ازواجهن التهیئه لهن ؛ ابن جهم می گوید: نزد امام رضا (علیه السلام) رفتم و او موهایش را رنگ سیاه زده بود. گفتم :فدایت شوم، با رنگ سیاه موهایت را رنگ کردی؟ فرمود: در رنگ آمیزی مو پاداش است. رنگ کردن موی و آمادگی (با آراستن ظاهر) از چیزهایی است که پاکدامنی زنان را افزون می سازد. زنان پاکدامنی ها را رها کردند چون همسرانشان خود را برای ایشان آماده نکردند.(4)
امام رضا (ع) همچنین در بیانی راهگشا در این زمینه تأکید فرموده اند: «من اخلاق الانبیاء التّنظُفُ ؛(5) پاکیزگی از خلق و خوی انبیاست» و ضمن آنکه گام نهادن در این قلمرو را توأم با ثواب می دانند، می فرمایند: زنان بنی اسرائیل از عفت و پاکی دست برداشتند و این مسئله هیچ سببی نداشت جز آن که شوهران آنان، خود را نمی آراستند. سپس آن حضرت افزودند: انّها تشتهی منک مثل الّذی تشتهی منها؛(6) ؛ زن هم از مرد همان انتظاری را دارد که مرد از او دارد..
در همین راستا امام رضا (ع) استفاده از عطر را باعث انبساط روحی دانسته می فرماید: «چهار چیز است که دل را باز می کند و غم را از بین می برد: عطر زدن، عسل خوردن، سوارى کردن و به سبزه نظر کردن!» و نیز در توصیه ای دیگر به مردم می فرمایند: « برای مرد سزاوار نیست که استفادی هر روزه از بوی خوش را ترک کند پس اگر نتوانست، یک روز در میان و باز اگر نتوانست، در هر جمعه خود را خوشبو سازد و هیچ گاه این عمل را رها نکند».
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
توصیههای امام رضا علیهالسلام برای حفظ
سلامتی و طول عمر
امام رضا(ع) راز طول عمر و سلامت انسان را
رعایت اندازه در استفاده از خوراک و نوشیدنی میدانند
مطابق توصیه های ائمه علیهم السلام انسانها اگر به حفظ سلامتی، بهداشت و طول عمر خود علاقهمند هستند نباید بیش از اندازه غذا بخورند بلکه قبل از سیر شدن یعنی هنوز با وجود اشتها برای چند لقمة دیگر دست از غذا خوردن بردارند.
امام رضا(ع) راز طول عمر و سلامت انسان را رعایت اندازه در استفاده از خوراک و نوشیدنی می داند و درباره "مفهوم واقعی پرهیز غذایی" می فرمایند: پرهیز آن نیست که ماکولات را بر خویش تحریم کنید، پرهیز درحقیقت معنی خود، در خوردن و نوشیدن اعتدال را رعایت کردن است. بخورید ولی کم بخورید. (1)
امام رضا (ع) در همین زمینه با بیانی دیگر می فرمایند: اگر مردم در خوردن به کم بسنده می داشتند، بدن هایشان سالم بود. (2)
امام رضا (ع) درباره استمرار آبادانی بدن می فرماید: بدن همانند زمین پاک و آماده برای زراعت است که اگر در آبادانی و آب دهی به آن مراقبت شود، به گونه ای که آب، نه بیشتر از نیاز به آن برسد تا آن را غرق کند و نه از اندازه کمتر باشد تا آن را به خشکی گرفتار سازد، آبادانی اش استمرار می یابد و خرّمی اش بیشتر می گردد و کشت آن برکت می یابد؛ امّا اگر از آن غفلت شود، به تباهی می گراید و علف هرز در آن می روید. بدن چنین حکایتی دارد و تدبیر آن در خوراک و نوشیدنی، چنین است.[پس،] سامان و سلامت می یابد و عافیت در آن، ریشه می گسترد. بنگر که چه چیز با تو و با معده ات سازگار است و تن تو با چه چیز نیرو می گیرد و چه خوردنی و نوشیدنی ای برای بدنت سالم تر است، همان را برای خویش مقرّر بدار و خوراک خود گیر. (3)
امام رضا (ع) همچنین حالات بدن آدمی در طول عمر را به چهار بخش تقسیم نموده اند . آن حضرت در نامه معروف خود به مامون قبل از آنکه به بیان و شرح غذاها و داروها بپردازند می فرماید: بدان خداوند عالم حالات آدمى را که بر آنها ساخته شده و بآن احوال متصرف در حیات و زندگانى است چهار بخش قرار داده است:
حالت اول: پانزده سال است که جوانى و خوبى و طراوت او در این دوره از عمر است و در این مدت خون در مزاج او بر سایر اخلاط غالب است.
حالت دوم:حالت دوم از پانزده سالگى است تا سى و پنج سالگى در این قسمت از عمر غلبه با صفراء است که بنهایت شدت و قوت میرسد بر همین حالت بسر می برد تا این دوره سپرى شده بحالت سوم برسد.
حالت سوم: این حالت از سى و پنج سالگى شروع مىشود و به شصت سالگى ختم می گردد.در این دوره از عمر سایر اخلاط مغلوب مره سوداء است.این دوره روزگار حکمت و پند و اندرز و معرفت و عبرت و انتظام امور زندگى و صحت نظر در عواقب امور و دوراندیشى است.در این دوره رأیش صادق و متین دلش محکم و ثابت است تصرفات حیات او را دگرگون نمی سازد.
حالت چهارم: چون وارد مرحله چهارم حیات بشویم بلغم بر سایر اخلاط غلبه پیدا می کند این همان حالتى است که بچیزى بر نمی گردد مگر پیرى و ناتوانى بسوى تلخى عیش، لاغرى، کم شدن نیرو و فساد زندگى.
نشانه این حالت آنست که نسیان بر فکر و حافظه او مسلط مىشود چیزها و کسانى را که با آن مربوط بوده نمىشناسد در حضور مردم چرت می زند و می خوابد و هنگام خواب بیدار می ماند گذشتهها را بیاد نمىآورد حوادث را فراموش می کند عادات خود را از دست می دهد روش دیرینهاش در زندگى تغییر مىیابد.
آب جلوه او خشک مىشود موى رویش و ناخن او کم می گردد، همواره جسمش رو به انعکاس و ادبار می رود زیرا مزاج او تحت استیلاى بلغم قرار گرفته است و بلغم سرد و خشک است و خود معلوم است که سردى و خشکى فناى اجسام می باشد جسم بر اثر غلبه قوه بلغمیه نیروى خود را از دست می دهد و نابود می گردد.(4)
امام رضا (ع) در بیانی دیگر می فرمایند: غذای خود را با سبک ترین غذایی که بدنت را به اندازه عادتت و بر حسب اقامتگاه و فعالیت ها و زمانه ات تغذیه می کند، آغاز کن.(5)
پیرو سفارشات ائمه هدی علیهم السلام هنگام غذا خوردن باید دو چیز را رعایت کرد. یکی ماهیت و کیفیت غذا و دیگری کمیت غذایی است که خورده می شود. یعنی باید توجه کرد چه چیزی خورده می شود و آیا آنچه خورده می شود برای بدن سودمند است یا خیر. باید مراقب بود بیش از اندازه نخورد، زیرا لذت خوردن آنی و کوتاه است، ولی امراض و بیماریهایی که پس از پرخوری سراغ انسان میآید بسیار طولانی و پایدار خواهد بود. از این رو کم خوردن را باید یکی از اسرار طول عمر انسانها دانست.
امام رضا علیه السلام در همین زمینه می فرماید: هر کس غذای افزون از اندازه بخورد ،این غذا او را سودی نمی رساند ،و هر کس به اندازه بردارد ،این غذا او را تغذیه می کند و سود می رساند .آب نیز چنین است. روش پسندیده برای تو ،آن است که از هر یک از انواع غذا ،در فصل ویژه آن ،بهره بگیری.در حالی که هنوز مقداری میل داری ،از غذا دست بکش ،چرا که این کار ،به خواست خداوند ،برای بدن سلامت آورتر ،برای عقل ذکاوت بخش تر ،و برای خود انسان مایه سبکی افزون تر است.(6)
پانوشتها:
1. طب الکبیر، ص 330
2. بحارالأنوار،ج66، ص 425 ،ح 41
3. بحار الأنوار،ج62، ص310
4. طب الرضا علیه السلام – صفحه 61
5. طب الرضا علیه السلام ،صفحه15
6. طب الرضا ،صفحه 14
++++++++++++++++++++++++++++++++++++
توصیههای امام رضا علیهالسلام برای تقویت حافظه و توان یادگیری
ابوبصیر از امام رضا(ع) نقل میکند جهت تقویت حافظه ۱۰ درهم میخک و 10 درهم کندر سفید بگیرد و خوب بکوبد و هر روز ناشتا قدری از آن بخورد.
مطابق آموزه های ائمه(ع) که دانش امروزی هم بر آن صحه گذاشته رابطه مستقیمی میان نوع تغذیه و حافظه آدمی وجود دارد و شایسته است که آدمی همواره مراقب تاثیر غذاهای گوناگون در جسم و روح خود باشد.
در زمینه تأثیر تغذیه بر حافظه و توان یادگیری امام رضا علیه السلام می فرماید : « وَ الْاِکْثَارُ مِنْ لُحُومِ الْوَحْشِ وَ الْبَقَرِ یُورِثُ تَغْیِیرَ الْعَقْلِ وَ تَحَیُّرَ الْفَهْمِ وَ تَبَلُّدَ الذِّهْنِ وَ کَثْرَهَ النِّسْیَانِ …»؛ زیاد خوردن گوشت حیوانات وحشی و گاو، عقل را دگرگون می کند، (گوشت گاو سرد است )فهم را حیران می کند، ذهن را کودن می کند و فراموشی را زیاد می کند. (1)
امام رضا علیه السلام همچنین در دستورالعملی دیگر برای افزایش توان یادگیری می فرماید : فراوان کندر بخورید آن را در دهان نگه دارید و بجویید برای من جویدن آن دوست داشتنی تر است . کندر بلغم معده را می زداید به هضم غذا کمک می کند بلغم معده را می زداید و آن را تمیز می کند و عقل را استحکام می بخشد.(2)
در زمینه افزایش توان یادگیری توصیه هایی مختلفی از ائمه(ع) آمده است . از جمله استفاده از غذاهای خون ساز همچون کرفس. به عنوان مثال پیامبر (ص) به امام حسین (ع) می فرماید: « یا بُنَىَّ کُلِ الکَرَفْسَ، فَاِنَّها بَقْلَةُ الاَنْبیاءِ مَغفولٌ عَنْها وَ هُوَ طَعامُ الخَضِرِ وَ اِلْیاسَ وَ الْکَرَفْسُ یَفْتَحُ السُّدَدَ وَ یُذَکِّى الْقَلْبَ وَ یَرِثُ الْحِفْظَ وَ یَطْرُدُ الْجُنونَ وَ الْجُذامَ وَ البَرَصَ وَ الْجُبْنَ؛ فرزندم کرفس بخور، چرا که کرفس سبزى پیامبران است، از آن غفلت شده، خوراک خضر و الیاس علیهماالسلام است. کرفس گرفتگى رگها را باز مىکند، دل را طراوت مىبخشد،(چون خون ساز است ) حافظه را زیاد مىکند و دیوانگى، جذام، پیسى و ترس را دور مىکند.(3)
اما به طور کلی از نظر طب اسلامی مزاج بلغم سرد و تر است و معمولا سرد مزاج ها به صورت طبیعی حافظه شان از گرم مزاج ها کمتر است . از این رو توصیه کلی برای تقویت حافظه استفاده از خوردنی هایی همچون عسل و مویز است.
در همین زمینه در فقه رضوی روایتی آمده است از امام موسی کاظم علیه السلام که در عسل درمان هر دردی است . هر کس ناشتا یک قاشق کوچک عسل بخورد بلغم (گرم و سرد)را از بین می برد و صفرا (گرم و خشک )را فرو می نشاند و مانع سودا ( سردو خشک ) هم می شود. عسل هم گرم هم تر است گرمایش بلغم و سودا را از بین می برد و تریش صفرا و سودا را از بین می برد.
از آنجا که در کشمش آهک ، منیزیم ، آهن ، منگنز ، پتاسیم ، کلر ، اسید فسفریک و مقدار زیادی قند وجود دارد، خوراک مستقیم مغز و اعصاب محسوب می شود . علاوه بر آن کشمش سبب نرمی مزاج ، صافی خون، نشاط روح ، بیداری اعصاب و آرامش بدن است. در باره استفاده از مویز و کشکش هم امام رضا ع می فرماید :« خوردن کشمش صبح ناشتا ، حافظه را تقویت می کند.
همچنین امام رضا علیه السلام از پدران خود از امام علی علیه السلام نقل کرد که آن حضرت فرمود: اَلزَّبیبُ یَشُدُّ الْقَلْبَ، وَ یَذْهَبُ بِالْمَرَضِ، وَ یُطْفِیءُ الْحَرَارَةَ، وَ یَطیبُ النَّفْسَ. «کشمش جان را قوی و بیماری را از تن بیرون میکند، و گرمای بدن را فرو نشانده و روح را شاداب میسازد.»(4)
و در جایی دیگر در باره خواص اعجاب انگیز مویز امام رضا علیه السلام از پدران بزرگوارش از حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام نقل کرد که آن حضرت از پیامبر چنین نقل فرمود: عَلَیْکُمْ بِالزَّبیبِ فَإنَّهُ یَکْشِفُ الْمُرَّةَ، وَ یَذْهَبُ بِالْبَلْغَمِ، وَ یَشُدُّ الْعَصَبَ، وَ یَذْهَبُ بِالْأعْیاءِ، وَ یُحْسِنُ الْخُلْقَ، وَ یَطیبُ النَّفْسَ، وَ یَذْهَبُ بِالْغَمِّ. «بر شما باد مصرف کشمش، که کشمش تلخیها را میزداید،
بلغم را از بدن بیرون میراند، اعصاب را قوی میکند، سُستیها را از تن میزداید، اخلاق را نیکو و روح را شاداب و غم و اندوه را برطرف میسازد.»(5)
در طب الرضا هم درباره تقویت نیروی حافظه و توان یادگیری آمده است که کسى که می خواهد حافظهاش قوى شود صبحها ناشتا نزدیک هفت مثقال مویز بخورد و کسانى که به نیروى حفظ بیشترى احتیاج دارند هر روز سه قطعه زنجبیل که با عسل مربا شده بخورند و نیز مقدارى خردل با غذاى خود مصرف کنند و آن کس که می خواهد خردش نیرومند گردد هر روزه سه دانه هلیله را با نبات بکوبد و میل کند.
و ابو بصیر از امام رضا (ع) نقل می کند که جهت تقویت حافظه 10درهم میخک 10درهم کندرسفید بگیرد وخوب بکوبد و هر روز ناشتاق دری از آن بخورد.(6)
برای تقویت قوه حافظه دستورات دیگری هم در متون اسلامی آمده است. نگاه به قرآن، تلاوت قرآن، حفظ قرآن و اساسا هر گونه ارتباط با قرآن بطور خارق العاده ای حافظه را تقویت می کند و همچنین مداومت به برخی اذکار و ادعیه که در جای خود بحث خواهد شد.
پانوشتها:
1. الرسالة الذهبیة ص 29
2. مکارم الاخلاق : ج 1 ص 423 ح 1442
3. الفردوس، ج 5، ص 370، ح 8468
4. بحارالأنوار ج63 ص152 ح5
5. بحارالأنوار ج 66 ص151 ح1
6. طب و بهداشت از امام علی بن موسی الرضا علیه اسلام / چاپ پنجم / ص 261
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++
ادامه مطلب ...
خطبه های نماز جمعه مورخ ۱/۶/۹۲
نماز جمعه ی این هفته ی شهرستان در مسجد جامع اغاجاری
برگزار گردید. حجتالاسلام نصاری در خطبه های آن موارد ذیل را
مطرح کردند و خواستار توجه به آن شدند:
- نیروی انتظامی ودیگر مسئولان فکری اساسی برای
سرقت ها بنمایند
برای اشتغال آغاجاری دولت و مسئولین شهرستان فکری
اساسی کنند و با زدن کارخانه ای مشکل اشتغال این شهرستان
نوپا را حل کنند.
- مردم خودشان برای شهرستان تلاش کنند . چهره ی شهر را
عوض کنند.
- افراد به جای درخواست کمک ُ ُبا گرفتن وام ُ به فکر ایجاد کار اشتغالزا
باشند...
ادامه مطلب ...
مؤسسه خیریه نیکوکاران امیدیه
موسسه ی خیریه ای که باعث صدها کار خیر شده است
جان صدها نفر را نجات داده است. زندگی خیلی ها را از
این رو به آن رو کرده است. موسسه ای که با نام آقای
محمد رضا ایرانپور گره خورده است. موسس آن او بوده
افزایش زنان معتاد متجاهر در جامعه
نگرانکننده است....
علیاکبر نجیبزاده در سومین جلسه کمیته درمان
و حمایتهای اجتماعی این شورا، نسبت به وضعیت
زنان معتاد متجاهر در جامعه هشدار داد و گفت:
براساس آمارهای موجود که توسط دانشگاه علوم پزشکی
شیراز و سازمان