رئیس پلیس فتای استان اصفهان گفت:
زنان و دختران بیشترین شاکیان پرونده
سایتهای همسریابی هستند.
خسروی با اشاره به اینکه فناوری اطلاعات و ارتباطات موضوع ارتباطات در جهان را با تکنولوژی پیشرفت تغییر داده و به آن سرعت بخشیده است، اظهار داشت: این ارتباط سبب شکلگیری ارتباطات فرامرزی و فراملی در جهان شده به طوری که بخش عمدهای از کاربران فضای سایبری از طریق اینترنت اقدام به ارتباط با افراد دیگر میکنند.
وی افزود: یکی از راههایی که در نگاه نخست به عنوان راه همسریابی و دوستیابی برای کاربران اینترنتی تلقی میشود استفاده از اینترنت است و این در حالی است که فضای سایبری نمیتواند فضای قابل اعتماد و مناسب برای پیدا کردن یک همسر مناسب و شریک دائمی باشد.
رئیس پلیس فتای استان اصفهان تصریح کرد: ازدواج اینترنتی در کشور ما از سه تا چهار سال قبل با عنوان دوستیابی اینترنتی سر زبانها افتاد و جوانانی بودند که ساعتها و به طور متناوب روزها و ماهها برای همسر مناسبی پای اینترنت مینشستند، اما سایتهای همسریابی مدلهایی در کشور ما دارد که غیر قانونی فعالیت و عضویت دارند.
* فیس بوک دوستیابی و همسریابی را در جهان مدیریت میکند
این مسئول ادامه داد: سایتهای اجتماعی فیس بوک نیز این دوستیابی و همسریابی را در جهان مدیریت میکنند و این سایتها به مکانی برای اغفال، سوء استفاده و اذیت و آزار کسانی تبدیل میشود که به هر عنوان به فکر همسر مناسب در این فضا هستند.
خسروی گفت: پروندههای زیادی در پلیس فتا تحت همین نوع سوء استفادهها مطرح شده و این در حالی است که در سایت همسریابی مجرمان با نگاه متفاوت از کاربرانی که با نیت مناسب وارد این فضا میشوند وارد و با نگاه سرگرمی به مقوله ازدواج افراد را فریب میدهند.
وی عنوان کرد: اغلب با اطلاعاتی که از افراد مختلف جمعآوری میکنند به نوعی از آنها سوء استفاده و اخاذی میکنند.
* 80 درصد ازدواجهای اینترنتی منجر به طلاق میشود
رئیس پلیس فتا با تاکید به اینکه حتی ازدواجهای صورت گرفته از طریق اینترنت سبب جدایی میشود، گفت: 80 درصد این ازدواجها به طلاق میرسد، چرا که بر پایه دروغ و بدون تحقق و بر اساس احساسات بوده و آن فرد شریک مناسبی برای زندگی نبوده است.
این مسئول اضافه کرد: علل مختلفی همچون جمعیت شهری و فردگرایی جوانان در فضای سایبری، بالا رفتن سن ازدواج دختران و روی آوردن به سایتهای همسریابی سبب این قضیه میشود؛ اما توصیه میکنیم جوانان برای جوانان همسر یابی به این سایت ها مراجعه نکنند.
خسروی خاطرنشان کرد: ازدواج باید از روی عقل و منطق و ترجیحا سنتی باشد و جوانان نباید به افراد در این فضاها اعتماد کنند.
وی تاکید کرد: انتظار داریم، در صورتی که سایتهای همسریابی و سوء استفادههایی در این زمینه میشود مردم این شبکهها را به پلیس فتا گزارش دهند.
رئیس پلیس فتای استان اصفهان اذعان داشت: پروندههای بسیاری در پلیس وجود دارد که بیشتر شاکیان آن را زنان و دختران تشکیل میدهد.
این مسئول متذکر شد: از این افراد به بهانههای مختلف سوء استفاده و اخاذی شده است در حالی که برای هیچ سایت اینترنتی همسریابی در کشور هم مجوزی برای فعالیت در این خصوص صادر نشده است.
نفوذ «قلیان چاقکن شارژی» و «شیلنگ یخی»
تا فروش قلیانهای میلیونی
مصرف قلیان در کشور به ویژه در سالهای گذشته افزایش
چشمگیری داشته و متناسب با نوع سلیقه و نیاز مصرف
کنندگان بازار فروش تجهیزات قلیان پررونق و متنوع شده
است. راستی این روند تا کی می خواهد ادامه پیدا
نماید .....
البته در این میان دوسیب آلبالو، پرتقال نعناء، لیمو نعناء و هلو از محبوبیت ویژه در میان جماعت قلیانکش برخوردار است، اما متاسفانه در برخی از قهوه خانهها و به صورت کاملا غیر قانونی طعمهایی همچون بلومیس (بخار آبی) سرو میشود.
تا چند سال پیش میانگین سنی افرادی که به سمت و سوی قلیان میرفتند بین 30 تا 50 سال بود اما امروزه جوانان و نوجوانان بسیاری را در قهوه خانهها و سفرهخانههای سنتی میبینیم که بعضا در کنار خانواده و با مهارت و جدیتی خاص از این کوزه پر طعم و دود کام میگیرند.
تولد قلیان
اما بازگشت به تاریخ کهن نشان میدهد قلیان از زمان صفویه در ایران رایج شده و به دلیل مضرات کمتر آن نسبت به چپق باب طبع مردم ایران قرار گرفته است.
حدودا در همین زمان بود که برای نخستینبار قهوهخانهها فعالیت خود را آغاز کردند و قلیان هم به دلیل محبوبیت و رواج در بین مردم رفته رفته به تفریحی عمومی تبدیل شد.
اختراع این وسیله پرطرفدار ابتدا در هند و سپس در ایران بود و رفته رفته به کشورهای دیگر کشیده شد، در دستور زبان فارسی صورت «قالیان» و «غلیان» نیز ثبت شده و گاه «نارگیلی» نیز خوانده شده است.
در افغانستان به کل مجموعه قلیان «چلم» و در کشورهای عربی به نام «شیشه» و «نارجیله» معروف است اما در شبه قاره به آن «حقّه» میگویند.
بادگیر، آتشدان، تنه یا میانه، میلاب، نی پیچ یا شیلنگ و کوزه اجزای اصلی قلیان را تشکیل میدهند که در فرآیندی خاص و با استفاده از تنباکو و ذغال افروخته این وسیله به اصطلاح تفریحی آماده مصرف میشود.
جولان قلیانهای سلطنتی در پایتخت
خیابان مولوی محل اصلی فروش تجهیزات قلیان است، جایی که قلیانهای رنگارنگ و گران قیمت و تنباکوهای متنوع یکجا جمع شدهاند.
وارد اولین مغازه که میشوم تعدادی جوان را می بینم که در گیر و دار انتخاب کوزه قلیان و بدنه در نهایت به قلیانی با قیمت 120 هزار تومان رضایت میدهند.
وقتی از آقای «م»، فروشنده مغازه در مورد قیمت اجزای قلیان سؤال میکنم میگوید: خرید قلیان بستگی به سلیقه و پول در جیب شما دارد، قیمت قلیان از 3 یا 4 هزار تومان شروع میشود و تا 2 میلیون و گاه بیشتر به فروش میرسد.
البته قلیانهای یک یا 2 میلیونی سفارشی است و معمولا جوانکهای پولدار و اشرافی آنها را خریداری میکنند البته بعضی از سفرهخانههای معروف و بزرگ در تهران هم از این قلیانهای سلطنتی برای دکور استفاده میکنند.
«قلیان چاقکن شارژی» و «شلنگ یخی» رسید
وارد مغازه بعدی که میشوم دو کاغذ بزرگ با عنوان «قلیان چاقکن شارژی» و «شلنگ یخی» توجهام را جلب میکند.
آقای «ع» فروشنده مغازه این دو محصول جدید را نشانم میدهد و در توضیح آن میگوید: این قلیان چاق کن تازه وارد بازار شده، شبیه یک پمپ مکنده است، باید سر قلیان را به آن وصل کرده و دستگاه را روشن کنید.
این وسیله قلیان را به کام میاندازد و دیگر نیازی نیست که برای چاق کردن قلیان نفس خود را هدر دهید، قیمت اش هم 45 هزار تومان است.
وی در توضیح شیلنگ یخی هم میگوید: این شیلنگ دو کپسول آب دارد، باید این کپسولها را در فریزر بگذارید و پس از اینکه یخ بست آن را داخل سری شیلنگ قرار دهید.
این کپسول قابلیت این را دارد که به مدت دو ساعت در زمان مصرف قلیان دود خنک را به شما هدیه کند، قیمت این محصول هم 17 هزار تومان است.
قیمت تنههای چوبی قلیان به 3 میلیون تومان هم میرسد
مغازه بعدی پر است از شیشههای رنگارنگ و به ظاهر قیمتی، شیلنگهای پشمی و چرمی گران قیمت و ذغال و تنباکوهای بستهای.
از فروشنده مغازه در مورد قیمت تجهیزات قلیان سوال میکنم که میگوید: شیشههای قلیان تنوع مختلفی دارد، از انگوری، کریستال، اسپرت و سه پوست گرفته تا طرح چشم، طوقدار، قلندری، روغنی و لبشکری.
قیمت این شیشهها از 10 هزار تومان شروع میشود و تا 200 هزار تومان هم میرسد اما گرانترین بخش قلیان مربوط به تنه قلیان است.
وی در ادامه میگوید: تنه برنجی بیشترین فروش را دارد و قیمت آن از 30 هزار تومان تا 2 میلیون تومان متغیر است البته قیمتهای بالا مربوط به قلیانهای سلطنتی میشود، تنههای «نقش درویشی» معمولا 85 تا 90 هزار تومان است و کارهایی که قلم زنی و میناکاری داشته باشد بین 60 تا 350 هزار تومان به فروش میرسد.
این فروشنده در مورد تنههای چوبی میگوید: گاهی قیمت تنههای چوبی به 3 میلیون تومان هم میرسد، البته چوب عناب، چوب سرخ و چوب گردو از بقیه گرانتر است اما قیمت معمول تنههای چوبی بین 150 تا 200 هزار تومان است.
وی تهران، تبریز، سنندج و مشهد را عمدهترین شهرهای تولیدکننده قلیان میداند و میگوید: البته قلیانهای چینی هم در بازار زیاد شده و قیمت ارزانی هم دارد، معمولا قلیانهای کوچک چینی 28 هزار تومان و مشابه ایرانی آن 10 هزار تومان است.
این فروشنده در ادامه میگوید: سایر لوازم جانبی قلیان مثل شیلنگ، آتشگردان و انبر هم قیمتهای مختلفی دارد، مثلا قیمت انبرها از 500 تومان شروع میشود و به 30 هزار تومان هم میرسد اما آتشگردان معمولا بین 1500 هزار تا 3 هزار تومان قیمت دارد، شیلنگهای قلیان هم از 4 هزار تومان شروع میشود اما جنس چرمی آن 40 هزار تومان و جنسهای پشمی 20 هزار تومان قیمت است.
ذغال مالزی کیلویی 11 هزار تومان
آخرین مغازه محل فروش ذغال و تنباکو است، فروشنده این مغازه در مورد قیمت این اجناس میگوید: ذغالهای بستهای معمولاً 1500 تا 2 هزار تومان است، بهترین ذغال از شیراز میرسد که به ذغال لیموی جهرم معروف است.
این ذغال معمولا کیلویی 7 هزار تومان است البته ذغالهای چین و مالزی قیمتهای متفاوتی دارد، ذغال چینی که به عنوان ذغال نارگیل شناخته میشود کیلویی 3500 و ذغال مالزی کیلویی 11 هزار تومان است.
وی با اشاره به قیمت تنباکو میگوید: تنباکوها بسته به نوع جنس و مارک قیمتهای مختلفی دارند که معمولاً بین 3 تا 23 هزار تومان است.
قلیان کشیدن عادت است نه تفریح
حمیدرضا یکی از مصرفکنندگان دائمی قلیان است، او در مورد هزینههای ماهانه خود برای قلیان میگوید: من معمولا ماهی 200 تا 300 هزار تومان برای کشیدن قلیان هزینه میکنم.
وی قلیان کشیدن را یک عادت میداند و معتقد است که توجیه دیگران مبنی بر تفریحی بودن قلیان غیر واقعی است.
حمیدرضا میگوید: در کشور ما به لحاظ فرهنگ و آداب سنتی قلیان از جایگاه ویژهای برخوردار است و در تمامی سفرهخانههای سنتی که بعضاً غذاهای گرانقیمتی در آن سرو میشود قلیان جزئی لاینفک است.
وی در ادامه میگوید: من در منزل هم قلیان دارم و مواقعی که از لحاظ مالی در مضیقه هستم به کشیدن قلیان در خانه اکتفا میکنم.
در سال 3 تا 6 میلیون برای کشیدن قلیان هزینه میکردم
مصطفی یکی دیگر از کسانی است که خود را از قلیان کشهای حرفهای میداند و پیش از افزایش قیمتها معمولا در طول ماه بیش از 100 وعده قلیان میکشیده و بنابر ادعای خود در طول سال بین 3 تا 6 میلیون تومان برای کشیدن قلیان هزینه میکرد.
وی درباره زمان و نوع کشیدن قلیان کشیدن خود میگوید: من پیش از تورم و افزایش قیمتها حداقل روزی دوبار و هر نوبت بیش از یک ساعت برای کشیدن قلیان زمان میگذاشتم اما در حال حاضر هزینههای خود را با خرید عمده ذغال و تنباکو و تهیه قلیان در منزل تا حد زیادی کاهش دادهام.
مصطفی یکی دیگر از دلایل ترک قهوهخانه را نامناسب بودن محیط آنجا عنوان کرد و گفت: پس از مدتی احساس کردم که محیط قهوه خانهها غیرقابل تحمل شده به همین جهت تصمیم گرفتم با تهیه قلیان در منزل از رفتن به قهوه خانه خودداری کنم و الان حدود 6 ماه است که پایم را به قهوه خانه نگذاشتهام.
وی در خصوص میزان هزینههای فعلی برای کشیدن قلیان اظهار داشت: در حال حاضر هزینههای من حدود 90 درصد کم شده چرا که تنباکوی کاشان بستهای 700 تومان است و من با خرید آن حداقل 4 وعده قلیان میکشم.
وی افزود: تنوع بازار هر روز نیازهای جدیدی را برای مصرف کنندگان به همراه دارد و صنعتی شدن در بسیاری از موارد به ضرر مصرف کننده تمام میشود.
فروش قلیانهای سلطنتی غیرمجاز است
عباس علایی، رئیس اتحادیه قهوه خانه داران در گفتوگو با خبرنگار قضایی فارس در خصوص نظارت بر فروش تجهیزات قلیان گفت: قیمتهای قلیان متفاوت است و نه تنها اتحادیه قوه خانه داران بلکه سازمان تعزیرات حکومتی هم بر روند فعالیت فروشندگان تجهیزات قلیان نظارت دارد.
وی در خصوص قلیانهای میلیونی گفت: فروش این قلیانها با عنوان «قلیان سلطنتی» غیر مجاز است و بدون شک با فروشندگان برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
پنج اصل پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر
برای پیشگیری از اعتیاد، اصولی برای کمک به والدین،
معلمها، افرادی که در هدایت جامعه نقش ایفا میکنند
و نیروهای اجرایی وجود دارد.
برنامههای پیشگیری از اعتیاد باید سبب افزایش عوامل
حفاظت کننده و کاهش عوامل خطرزا شوند. خطر تبدیل
شدن به مصرف کننده مواد مخدر شامل ارتباط با انواع
عوامل خطر زا (نگرش و رفتار منحرف ) و حفاظت کننده
( حفاظت والدین ) میشود.
اصل اول
- تاثیر بالقوه و خاص عوامل خطرزا و حفاظت کننده با تغییر سن تغییر می کند. برای مثال، وجود عوامل خطر زا در خانواده تاثیر مخربی بر کودک میگذارد، در حالی که اعتیاد به مواد مخدر می تواند عامل خطر زایی برای نوجوان باشد.
- مداخله زود هنگام در عوامل خطر زا ( عدم کنترل خویش و رفتارهای پرخاشگرایانه ) موثرتر از مداخله دیرهنگام برای تغییر مسیر زندگی یک کودک از مشکلات و رفتارهای منفی به جاده صلاح است.
- باید توجه داشت تاثیر عوامل خطرزا و حفاظت کننده بر افراد جامعه در سن، فرهنگ، جنسیت، قومیت و اقلیمهای مختلف گوناگون و متفاوت است.
اصل دوم
برنامه های پیشگیری از اعتیاد باید اشکال مختلف اعتیاد به مواد مخدر و داروهای تجویز شده توسط پزشک را در سنین مختلف (حتی پیش از رسیدن به سن قانونی ) معرفی کنند.
اصل سوم
برنامه های پیشگیری از اعتیاد باید علاوه بر معرفی اشکال مختلف اعتیاد به مواد مخدر - عوامل خطرزا - عوامل حفاظت کننده را نیز معرفی کنند.
اصل چهارم
برنامههای پیشگیری از اعتیاد باید عوامل خطرزا را متناسب با شخصیت (سن، جنسیت و قومیت ) افراد شرکت کننده در جامعه معرفی کنند تا نتیجه بهتری گرفته شود.
اصل پنجم
برنامه های پیشگیری از اعتیادی که مبتنی بر خانواده هستند باید بتواند پیوندها، روابط خانوادگی و مهارت های والدین ( بحث و گفت و گو، کمک به استقلال فرزندان و اجرای سیاست های مقابله با مصرف مواد مخدر در خانواده ) را ارتقا دهند.
نزدیکی و صمیمیت اعضای خانواده اساس ارتباط میان والدین و فرزندان است. صمیمیت اعضای خانواده می تواند باعث ارتقای مهارت های آموزشی والدین در حمایت از فرزندان و رابطه با آنها شود.
- نظارت والدین در امر پیشگیری از اعتیاد حیاتی است. با ارائه روش های علمی نظارت و ستایش از رفتارهای مناسب فرزند که با قوانین خانواده منطبق باشند می توان تاثیر نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد فرزندان را ارتقا داد.
- باید دانش والدین و معلم ها درباره انواع مواد مخدر و روش های مصرف را ارتقا داد تا آنها با تشریح عواقب هولناک مصرف مواد مخدر برای دانش آموزان از اعتیاد به مواد مخدر پیشگیری کنند.
- به طور خلاصه باید گفت، مداخلاتی که بر خانواده متمرکز باشند تاثیر مثبتی بر تغییر رفتار والدین دارند و از تعدد عوامل خطر زایی که منجر به اعتیاد به مواد مخدر می شوند می کاهند
عید فطر در آغاجاری
بر اساس یک رسم دیرینه در عید فطر چند کار در آغاجاری
صورت می گیرد:
1- حضور در نماز عید فطر.
مردم آغاجاری بعد از پایان ماه مبارک رمضان و اعلام عید
فطر در نماز عید شرکت می کنند. این حضور از سالهای
1340 ادامه داشته است. تصاویری مربوط به آن سالهای:
2- دیدار از رفتگان دیار باقی.
ازدیگر برنامه های عید فطر ، حضور مردم بر سر مزار
درگذشتگان است. همه آنجا حضور دارند و با دادن شیرینی
یادی از عزیزان خود می نمایند.
3- رفتن به خانه ی افرادی که در یک سال گذشته ،
عزیزی از آنها فوت نموده است .
4- دیدار از اقوام و آشنایان
نماز برگزاری عید فطر در آغاجاری
نماز عید فطر همزمان با سراسر کشورمان در روز جمعه
مورخ 18/5/92 راس ساعت 8 صبح در روبروی پارک بعثت
برگزار گردید. پس از برگزاری نماز ، حجت الاسلام نصاری
طی سخنانی اظهار داشتند :
امام علی (ع) در حدیثی می فرمایند هر روزی که در آن
معصیت خدا نشود ، آن روز عید می باشد و این اختصاص
به عید فطر ندارد. مردم در همه روز از گناه خودداری کنیم
و کاری که نارضایتی خداوند را به دنبال دارد ، انجام ندهیم.
ایشان در ادامه در مورد فطریه و سهم امام سخنانی بیان
نمودند.