اخبار شهرستان آغاجاری

این وبلاگ تلاش دارد اخبار و رویداهای شهرستان آغاجاری را پوشش دهد.

اخبار شهرستان آغاجاری

این وبلاگ تلاش دارد اخبار و رویداهای شهرستان آغاجاری را پوشش دهد.

30 درصد علل اعتیاد تاثیر فیلم‌های نامناسب است

  

 

30 درصد علل اعتیاد تاثیر فیلم‌های نامناسب است 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اهواز و نماینده ستاد پیشگیری 

 از اعتیاد خوزستان گفت: 30 درصد علت اعتیاد تاثیر پخش 

 فیلم‌های نا‌مناسب است

 

 

 

 

 ساسان باوی عصر امروز در همایش تخصصی پیشگیری از اعتیاد

 که در سالن جلسات اداره فرهنگ و ارشاد خوزستان برگزار شد

اظهار کرد: اینکه بگوییم چه اقشاری درگیر اعتیاد هستند و آمار و

 ارقام ارائه دهیم تکرار مکررات است، بلکه باید به نقش رسانه‌ها

 و هنرمندان در این زمینه بپردازیم.

وی با مطرح کردن اینکه باید بررسی شود که رسانه‌ها تا چه اندازه به رسالت خود برای پیشگیری از اعتیاد عمل کرده‌اند افزود: باید نقش رسانه‌ها را به خوبی بررسی کنیم زیرا اعتیاد چیزی نیست که مختص گروه خاصی باشد، امروزه اعتیاد به درب خانه‌ها رسیده است.

نماینده ستاد پیشگیری از اعتیاد خوزستان گفت: باید با آموزش صحیح در رسانه‌های تصویری و شنیداری و حتی عرصه‌های هنری و سینمایی علاوه بر تغییر در شیوه و نوع زندگی، ثبات رفتاری را به وجود بیاوریم و کارمان اثری آنی و کوتاه مدت نداشته باشد.

باوی با تاکید بر اینکه هرکسی در جامعه می‌تواند در خصوص پیشگیری از اعتیاد تاثیرگذار باشد بیان کرد: هرکسی در زمینه پیشگیری از اعتیاد و فرهنگ سازی قدمی بردارد، می‌تواند آغاز کننده یک راه باشد تا جامعه کم کم پاک شود، چون انسان‌ها در کنار هم یک جامعه را می‌سازند.

وی با بیان اینکه رسانه به تنهایی نمی‌تواند جوابگوی عرصه پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر باشد عنوان کرد: درست است که رسانه به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه موثر باشد اما نقش به سزایی در این زمینه دارد، فیلم‌ها و سریال‌های در این زمینه در صدا و سیمای خوزستان بسیار کم است و عملکرد خوب از این رسانه مشاهده نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: 30 درصد علت اعتیاد تاثیر پخش فیلم‌های نا‌مناسب است.

نماینده ستاد پیشگیری از اعتیاد در خصوص بعضی فیلم‌ها گفت: در بسیاری از فیلم‌ها می‌بینیم که سیگار را برای آرامش گرفتن یک فرد عصبی به جامعه نشان می‌دهند و در حال ارائه مستقیم این هستند که کشیدن سیگار آرامش بخش است اما این اشتباه محض است.

وی افزود: باید در کنار فیلم ساز‌ها و هنرمندان کار‌شناس متخصص قرار بگیرد که آشنا به مبانی اعتیاد و موادمخدر باشد.

باوی در مورد عوامل خطر ساز و حفاظت کننده مصرف مواد بیان کرد: عوامل خطر ساز مرتبط با همسالان، مدرسه، محل زندگی و خانواده و اجتماع در زمینه افزایش مصرف مواد موثر هستند و عوامل حفاظت کننده می‌تواند باعث کاهش مصرف مواد شود.

وی با اشاره به عوامل خطر ساز افزود: عوامل اجتماعی، ازدحام جمعیت، فقدان نظارت بر امکان عمومی، ناهنجاری‌های محیطی در اجتماع، بیکاری، عوامل خانوادگی، عدم صحیح آموزش از جمله عوامل خطر ساز در زمینه موادمخدر هستند و باید با برنامه‌ریزی و نقش پر اهمیت رسانه‌ها از این عوامل خطرساز جلوگیری کنیم.

نماینده ستاد پیشگیری از اعتیاد خوزستان به در دسترس بودن مواد اشاره کرد و گفت: موادمخدر آسان‌تر از اقلام مورد نیاز روزانه مردم به دست می‌آید و این برخورد شدید نیروی انتظامی را می‌طلبد.

باوی ادامه داد: مقوله بیکاری در استان خوزستان یکی از مهمترین دلایل گرایش جوانان و مردم خوزستان به اعتیاد است این در حالی است که 80 درصد منابع نفتی و گازی در خوزستان قرار دارد اما خوزستان مقام دوم بیکاری را در کشور دارد.

وی خاطرنشان کرد: خانواده اولین معلمان کودکان هستند و نقش آن‌ها پر رنگ و کلیدی است، مادران شاغل باید بتوانند تا دوسالگی فرزندانشان کنار آن‌ها باشد چون دوسال اول زندگی کودک یعنی تاثیر پذیر‌ترین زمان ممکن است.

نماینده ستاد پیشگیری از اعتیاد خوزستان دوباره با تاکید به نقش رسانه‌ها گفت: رسانه‌ها باید با افراد و خانواده‌های موفق مصاحبه کنند و از کار‌شناسان متخصص کمک بگیرند و رفتار‌های آسیب زننده را به اجتماع نشان دهند.

باوی در پایان بیان کرد: ایجاد کار‌های هنری، چاپ کتابچه‌های کوچک، فرستادن پیامک‌های توصیه‌ای چاپ نکات آموزشی بر روی نایلون‌های خرید و وسایل نقلیه شهری و بسیاری از کارهای خوب دیگر هنری، باید در دستور کار هنرمندان، رسانه و ستاد پیشگیری از اعتیاد قرار بگیرد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد