اخبار شهرستان آغاجاری

این وبلاگ تلاش دارد اخبار و رویداهای شهرستان آغاجاری را پوشش دهد.

اخبار شهرستان آغاجاری

این وبلاگ تلاش دارد اخبار و رویداهای شهرستان آغاجاری را پوشش دهد.

دنیای سلامت : 26/11/92

 

دنیای  سلامت : 26/11/92 

 سیگاری‌ها منتظر سکته‌های قلبی و مغزی باشند! 

گوجه فرنگی خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد. 

فلفل دلمه‌ای و نقش آن در سلامت 

قند هم مخدر شد  

بعد از غذا بلافاصله چای نخورید 

روش‌هایی برای کاهش ریزش مو 

با خواص کرفس بیشتر آشنا شوید 

سلامتی درگرو رژیم غذایی سالم

 

عقل سالم در بدن سالم 

 

 

 

 

سیگاری‌ها منتظر سکته‌های قلبی و مغزی باشند!

یک فوق تخصص جراحی قلب و عروق، سکته‌های قلبی و مغزی را شایع‌ترین عوارض کشیدن سیگار عنوان کرد.
دکتر "معصومعلی معصومی" با بیان اینکه وجود صدها ماده سمی در سیگار در تمام جوامع علمی به اثبات رسیده، بیماری‌های قلبی عروقی را شایع‌ترین عوارض کشیدن سیگار عنوان کرد.
معصومی اظهار داشت: کشیدن سیگار موجب رسوب چربی در دیواره تمامی رگها، به ویژه رگ‌های قلب که ظریف‌تر و پرخون‌تر هستند شده و به مرور زمان آنها را تنگ می‌کند.
وی افزود: کشیدن سیگار موجب شده تا در برخی موارد لخته خون ایجاد شده و در قسمت تنگی رگها قرار گرفته و موجب انسداد کامل رگ شود که در این حالت فرد بسته به محل انسداد رگ، دچار سکته قلبی و یا مغزی می‌شود.
به گفته این فوق تخصص جراحی قلب و عروق، علاوه بر قلب، بسیاری از ارگان‌های بدن از جمله ریه، معده، روده، مغز و بسیاری دیگر در خطر عوارض ناشی از کشیدن سیگار هستند.
معصومی با بیان اینکه کشیدن سیگار عوارض بسیاری برای بدن دارد، یادآور شد: به همین میزان ترک سیگار نیز می‌تواند در مدت زمان کوتاهی فاکتورهای خطر را در بدن فرد به میزان بسیار زیادی تقلیل دهد

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

گوجه فرنگی خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

نتایج مطالعات محققان فنلاندی نشان داد که مصرف گوجه فرنگی خطر سکته مغزی را کاهش می‌دهد. یکی از آنتی اکسیدان‌های موجود در گوجه فرنگی به نام لیکوپن (رنگدانه قرمز) در بروز این اثر نقش دارد.
بسیاری از مطالعات در گذشته نشان داده بودند که گوجه فرنگی دارای فواید بسیار زیادی برای سلامتی بدن است. در سال 2011 میلادی مرکز ملی تکنولوژی و ایمنی غذای امریکا اظهار داشت که مصرف گوجه فرنگی موجب محافظت در برابر سرطان، پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی- عروقی می‌شود. در تحقیقات اخیر مشخص شد که غلظت بالای لیکوپن در خون موجب 55 درصد کاهش خطر سکته مغزی می‌شود. برای انجام این تحقیق 1031 مرد فنلاندی بین سنین 46 تا 65 سال انتخاب شدند. غلظت لیکوپن خون آنها در ابتدای مطالعه و سپس به طور دوره‌ای در طی 12 سال مورد بررسی قرار گرفت.
در طی این دوره 12 ساله 67 مورد سکته مغزی به ثبت رسید. در میان 258 مرد با سطح لیکوپن پایین در خون، 25 نفر به سکته دچار شدند در حالی که در بین 259 مرد با غلظت بالای لیکوپن در خون، 11 نفر مبتلا به سکته شدند.
همچنین مشخص شد در مردانی که بالاترین غلظت لیکوپن را داشتند، خطر سکته 59 درصد کمتر از سایر افراد بود. این محققان معتقدند که رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها و سبزیجات (بیش از 5 واحد میوه و سبزی در روز) خطر سکته را کاهش می‌دهد.
*لیکوپن چیست؟
لیکوپن یک رنگدانه کاروتنوئیدی قرمز است که به فراوانی در گوجه فرنگی یافت می‌شود. این رنگدانه در برخی میوه‌ها مانند هندوانه، گریپ فروت صورتی، پاپایا و زردآلو نیز وجود دارد.
لیکوپن یک آنتی اکسیدان است که در سلامت قلب و پیشگیری از سرطان موثر می‌باشد.
در سال 2011میلادی محققان دانشگاه ایلی نویز در شیکاگو اظهار داشتند که لیکوپن در پیشگیری از سرطان پروستات نقش موثری ایفا می‌کند. همچنین محققان ژاپنی به این نتیجه رسیدند که گوجه فرنگی حاوی ماده‌ای است که از بروز بیماری‌های عروقی جلوگیری می‌کند

+++++++++++++++++++++++++++++++++++

فلفل دلمه‌ای و نقش آن در سلامت :

فلفل دلمه‌ای در رنگ‌های متفاوت یافت می‌شود، از جمله قرمز، زرد و سبز.
این گیاه کم چربی و کم کالری که کلسترول خون را افزایش نمی‌دهد، خواص دیگری نیز دارد که به بعضی از خواص آن اشاره شده است. روند سوخت و ساز بدن را تقویت می‌کند. از آن جا که کالری کمی دارد، در کاهش وزن موثر است. میزان‌تری گلیسرید خون را پایین می‌آورد و کالری سوز است.
با ترشح مایعات گوارشی، از سوءهاضمه پیشگیری می‌کند. ویتامین C و A موجود در آن که آنتی اکسیدان‌های قوی محسوب می‌شود، از آسیب رسانی رادیکال‌های آزاد به اعصاب، سلول‌ها و رگ‌های خون پیشگیری می‌کند.
کپساسین موجود در فلفل دلمه‌ای به سلول‌های سرطانی امکان فعالیت نمی‌دهد. کپساسین (Capsaicin) در این گیاه مانع از انتقال درد به سیستم مرکزی می‌شود. ویتامین C آن، گلبول‌های سفید را در مقابله با عفونت‌ها تحریک می‌کند. در نتیجه سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند. ویتامین C و فلاوانوئید موجود در آن از مشکلات تنفسی مانند عفونت ریه، آسم، خس خس سینه و... پیشگیری می‌کند.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++=

 

+++++++++++++++++++++++++++++====

 قند هم مخدر شد

گروهی از پزشکان دانشگاه «لیورپول» در انگلیس در بخشی از یک برنامه مطالعاتی با موضوع کاهش مقدار غیر ضروری قند مصرفی از رژیم غذایی روزانه، هشدار دادند که قند را باید به عنوان یک محصول دخانی جدید در نظر گرفت.

گروهی از پزشکان دانشگاه «لیورپول» در انگلیس در بخشی از یک برنامه مطالعاتی با موضوع کاهش مقدار غیر ضروری قند مصرفی از رژیم غذایی روزانه، هشدار دادند که قند را باید به عنوان یک محصول دخانی جدید در نظر گرفت.
«سیمون کاپول» از مؤسسه روان‌شناسی، سلامت و جامعه دانشگاه لیورپول یکی از حامیان این برنامه است که با هدف آگاه کردن مردم از خطرات مصرف قند فرآوری شده، راه‌اندازی شده و مردم را تشویق می‌کند که پیش از خرید مواد خوراکی، برچسب محتویات آن را با دقت مطالعه کنند.
کاپول در این برنامه تأکید کرد که قند یک محصول دخانی و اعتیادآور جدید است. در تمام مناطق جهان نوشیدنی‌های حاوی مواد قندی و مواد خوراکی ناسالم، کودکان و حتی والدین آنها را اغفال می‌کنند و همچنین صاحبان صنایع تولید کننده این دسته از مواد غذایی به جای سلامت مردم تنها روی منافع خود و فروش بیشتر این محصولات تمرکز دارند.
پزشکان همواره تأکید دارند که با مصرف بالای قند سلامت کودکان به طور جدی به خطر می‌افتد و آنها را در معرض ابتلا به امراضی چون چاقی، دیابت و همچنین بیماری‌های دندانی قرار می‌دهد.
به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، در این برنامه هدف آن است تا کارخانه‌های تولید نوشیدنی و مواد خوراکی با هماهنگی دپارتمان سلامت انگلیس همکاری مشترکی را برای کاهش حجم قند افزوده شده به محصولات خوراکی خود آغاز کنند.

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

بعد از غذا بلافاصله چای نخورید


داوود علیمردانی" کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت استان ایلام گفت: صرف چای در مقاطع زمانی مناسب ممکن است به کم‌ خونی بینجامد.
با توجه به این که میزان کم‌ خونی در جامعه مخصوصاً در زنان و کودکان، بالاست، مصرف چای در زمان‌های نامناسب موجب بروز کم خونی می‌شود.
وی ادامه داد: ترکیبات موجود در چای باعث بلوکه شدن 90 درصد آهن موجود غذای خورده شده می‌شود. بنابراین نباید بلافاصله بعد از خوردن غذا چای نوشید.
این کارشناس تغذیه تاکید کرد: در فاصله بین دو غذا می‌توان چای را به صورت کم رنگ جهت تأمین بعضی از ریزمغذی‌ها و تأمین میزانی از آب مورد نیاز بدن نوشید.
وی در پایان توصیه کرد: بهتر است به جای مصرف بیش از اندازه‌ قند و شکر همراه چای که یکی از عوامل بروز چاقی است از میوه‌های خشک نظیر توت و انجیر خشک، کشمش، خرما و.... استفاده کرد چون این جایگزین‌های قند علاوه بر این که میزان کالری کمتری را نسبت به قند‌های ساده وارد بدن می‌کنند تأمین‌کننده بعضی از ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن نیز هستند.

 +++++++++++++++++++++++++++++

 

روش‌هایی برای کاهش ریزش مو


محققان، روش‌هایی را برای کاهش ریزش مو پیشنهاد می‌کنند.
مطالعات نشان داده است افراد به طور طبیعی روزانه بیش از 100 تار مو از دست می‌دهند، اما ریزش بیش از اندازه آن به دلیل رژیم غذایی ناسالم، استرس و یا حتی به دلیل ژنتیکی است.
محققان هندی اظهار کردند: افراد به جای درمان‌های شیمیایی می‌توانند از روش‌های طبیعی ذیل برای درمان این عارضه استفاده کنند:
- ماساژ دادن پوست سر به مدت چند دقیقه در روز در کاهش این عارضه موثر است. این عمل باعث تحریک گردش خون می‌شود و به فعال و سالم نگه داشتن فولیکول‌ها کمک می‌کند.
 
- شست‌وشو با آب ولرم نیز مانع از ریزش مو می‌شود.
- همچنین استرس را در خود کاهش دهید.

 ++++++++++++++++++++++++++++

 

با خواص کرفس بیشتر آشنا شوید



این روزها کرفس در تمامی دنیا طرفداران زیادی دارد و در مناطق مختلفی کشت می‌شود.
شما می‌توانید جدا از خورش کرفس، برای بهره بردن از خواص گوناگون این سبزینه خوراکی، در ترکیب خوراکی‌های مختلف و سالادهای فصل از آن استفاده کنید.
کرفس منبعی فوق‌العاده از ویتامین ث است. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند. مصرف سبزیجات و میوه‌های غنی از ویتامین ث می‌تواند علایم سرماخوردگی را کاهش دهد یا از شدت این بیماری بکاهد. بنابراین مصرف ویتامین ث در سلامت قلب تاثیرگذار است و شما را از بیماری‌های قلبی، سکته و سرطان دور نگه می‌دارد.
اگر نگران بالارفتن فشار خونتان هستید بهتر است بدانید که کرفس پتانسیل کاهش فشار خون را هم دارد و در طب سنتی چینی‌ها به عنوان داروی ضدفشار خون تجویز می‌شده است. تحقیقات اخیر دانشمندان هم این خاصیت را تایید می‌کند. در واقع کرفس ترکیبی را در خود جای داده که می‌تواند به آرامش ماهیچه‌های اطراف سرخرگ‌ها کمک کرده و به آنها اجازه می‌دهد کمی گشاد شوند. وقتی داخل سرخرگ‌ها فضای بیشتری وجود داشته باشد، خون می‌تواند با فشار کمتری به جریان درآید. این ترکیب موجود در کرفس سبب پایین آمدن سطح هورمون استرس هم می‌شود که استرس یکی از عوامل بالارفتن فشار خون است.
کرفس حداقل هشت ترکیب ضدسرطانی را در خودش جای داده است و از رشد تومورهای سرطانی پیشگیری می‌کند و می‌تواند تخریب ناشی از رادیکال‌های آزاد را به حداقل برساند.
کرفس ترکیباتی دارد که به تقویت سیستم گوارشی کمک کرده و شما را از ابتلا به سرطان‌های روده و معده دور نگه می‌دارد.
کرفس به طور طبیعی ملین خوبی است و برای درمان یبوست داروی گیاهی موثری به شمار می‌رود. بنابراین به افراد مبتلا به یبوست توصیه می‌شود در این فصل بیش از هر چیز کرفس بخورند.
اگر مدام عصبی هستید و به قرص‌های آرامش بخش پناه می‌برید بهتر است کرفس را بیشتر در برنامه غذایی تان بگنجانید.
اگر اضافه وزن دارید به جای دنبال کردن رژیم‌های سفت و سخت در روز چندبار آب کرفس بخورید. بدین ترتیب اشتهای شما برای خوردن شیرینی جات و غذاهای چرب و سنگین کم می‌شود و به تدریج با مصرف غذای کمتر به وزن دلخواهتان می‌رسید.
هنگام خرید کرفس‌ها آنهایی را انتخاب کنید که سفت و تردد به نظر می‌رسند و برگ هایشان به راحتی شکسته می‌شود. ساقه کرفس باید یکدست و فشرده باشد. به رنگ ساقه‌ها هم دقت کنید. کرفس تازه رنگش سبز کمرنگ است و آنهایی که سبز تیره یا لکه‌های قهوه‌ای دارند از مرز تازگی گذشته‌اند.
یک راه خیلی خوب برای استفاده بیشتر از مزایای کرفس این است که آب آن را بگیرید و با آب هویج مخلوط کنید. این آبمیوه بسیار مقوی است و شما را حسابی سرحال می‌کند. به ویزه اگر ورزش می‌کنید بهتر است بعد از پایان فعالیت بدنی یک لیوان آب کرفس بخورید چون آب از دست رفته بدن شما را به سرعت احیا می‌کند و سرشار از مواد معدنی است. از ساقه‌ها و برگ‌های کرفس برای تهیه سوپ استفاده کنید یا آنها را به سالاد اضافه کنید. ضمن اینکه آب کرفس به تناسب اندام هم کمک می‌کند.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 سلامتی درگرو رژیم غذایی سالم

 

 صدیقه توانا

15میلیون نفر در ایران مبتلا به چربی خون بالا هستند؛ از 380هزار مرگ در کشور 93هزار آن به علت سکته قلبی و 34هزار مورد نیز براثر سکته مغزی است؛ 5 میلیون و 600هزار نفردر کشور سیگاری هستند. این افراد 650 هزار میلیارد تومان هزینه می‌کنند و مصرف سیگار دراین افراد باعث بسته شدن عروق و سکته قلبی در آنان می‌شود؛ 8 هزار مرگ ناشی از فشارخون بالا در کشور اتفاق می‌افتد؛ 85 درصد مردم ما از 5 واحد میوه و سبزی‌ که باید در تغذیه روزانه افراد گنجانده شود، استفاده نمی‌کنند.

متاسفانه این آمار تکان دهنده ناشی از تغذیه‌های غلط، عادات بد غذایی و کم‌توجهی به سلامت جسم است. وقتی نتوانیم نمکدان‌ها را از سفره‌هایمان جمع‌آوری کنیم، وقتی نتوانیم با روغن جامد خداحافظی کنیم عروق ما ایرانی‌ها روز به روز تنگ‌تر می‌شود، و به «مرگ نشسته» یا «مخفی» ناشی از بالا بودن چربی خون مبتلا خواهیم شد.

عادات غذایی نادرست، مصرف چربی، قند و نمک و کاهش مصرف میوه و سبزی در کنار کم‌تحرکی، باعث اضافه وزن و افزایش قند و چربی و در نهایت مرگ زودرس می‌شود.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

عقل سالم در بدن سالم

تغذیه مهم‌ترین عامل سلامتی است که تاثیر بسزایی در روند تکامل روح و جسم انسان دارد. بنابراین نوع و کیفیت تغذیه بسیار مورد توجه اسلام بوده و احکام و دستورات ارزشمندی در قرآن به این موضوع پرداخته است.

حجت‌الاسلام رضا غفاریان، استاد اخلاق در حوزه علمیه هدف از غذا خوردن را رسیدن به تندرستی می‌داند و می‌گوید:«مراقبت بر علم و عمل جز با تندرستی ممکن نیست و تندرستی نیز با خوردن غذا و خوراک به مقدار نیاز در شبانه‌روز میسر نمی‌شود.»

وی با استناد به آیات قرآن کریم دراین مورد و مشخصاً آیه 51 در سوره مؤمنون می‌گوید: «خداوند می‌فرماید: خوردنی‌های پاکیزه بخورید و کارهای شایسته به جا آورید.» به گفته این استاد اخلاق، حدود 18 آیه در مورد میوه و گیاه در قرآن مورد توجه قرار گرفته است که این مواد از نظر فتوشیمیایی متعلق به 15 تیره هستند. این میوه‌ها شامل: زیتون، انجیر، خرما، انگور، ترنجبین، سدر، گزشاهی، زنجبیل، خردل، سیر، پیاز، خیار، کدو و ریحان است.

وی با اشاره به اینکه در قرآن به مصرف گوشت و ماهی اشاره و تاکید شده است، می‌گوید: «خداوند در سوره طور آیه 22 خوردن میوه را برگوشت مقدم دانسته است: «و بر بهشتیان از هر نوع میوه و گوشت که مایل باشند بیفزاییم.» و در سوره نحل آیه 5 می‌فرماید: «خداوند دام‌ها را برای شما آفرید و از آنها می‌خورید» و نیز در همان سوره آیه 14 می‌فرماید: «او کسی است که دریا را مسخر شما ساخت تا از آن گوشتی تر و تازه بخورید.»

به طورکلی انسان، این گوهر یگانه با ساختار جسمی پیچیده که هنوز اطبای بزرگ دنیا و دانشمندان از شگفتی آن انگشت به دندان می‌گزند، با پیروی از دستورات کتاب آسمانی و همچنین انبیاء و اولیای الهی می‌تواند راه سلامت جسم را یافته تا بتواند روح سالمی نیز داشته باشد.

+++++++++++++++++++++++++++++++

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد