اخبار شهرستان آغاجاری

این وبلاگ تلاش دارد اخبار و رویداهای شهرستان آغاجاری را پوشش دهد.

اخبار شهرستان آغاجاری

این وبلاگ تلاش دارد اخبار و رویداهای شهرستان آغاجاری را پوشش دهد.

هشدار به جوانان آغاجاری !

 

 

هشدار به جوانان آغاجاری ! 

قرص‌های روان گردان، طاعون خفته جامعه 

اکستازی" یا همان قرص‌های روان‌گردان را می‌توان 

 طاعون خفته این سال‌ها معرفی کرد که اثرات نامطلوبی 

 بر سلامت جامعه می‌گذارد.  


مصرف مواد مخدر و همچنین قرص‌های روان‌گردان  

یکی از نگرانی‌های 

 

 

 

 

 

 

بزرگ امروز والدین و تهدیدی جدی برای کانون خانواده‌ها به حساب می‌آید که باید با آگاه ساختن جامعه به ویژه قشر جوان به مقابله جدی با آن پرداخت.
"اکستازی" را به طور خلاصه اینگونه معرفی می‌کنند:

این دارو یکی از مشتقات آمفتامین است که به نام‌های اکستاسی، اکستازی، اکس‌تی‌سی و اکس معروف است و در ایران این دارو به نام قرص شادی شناخته شده است.
مصرف این قرص‌ها در ایران در پارتی‌های شبانه به شدت افزایش یافته است و گاهی اوقات حتی جوانان تحصیل کرده و مرفه مصرف‌کنندگان اصلی این داروها در کشور هستند.
این دارو به صورت قرص‌های خوراکی، آدامس‌های جویدنی، کپسول و مواد تدخینی و تزریقی موجود است و در حال حاضر امکان ساخت این قرص‌ها در آزمایشگاه‌های غیر قانونی و "زیر پله‌ای" داخلی وجود دارد که البته با توجه به ترکیب نمودن مواد اضافی غیر استاندارد مصرف آن دارای عوارض شدیدتری نیز خواهد بود.
آقای "ب.چ" که یک سال است از بند اعتیاد به این مواد رها شده، می‌گوید: اثرات اکستازی 20 تا 90 دقیقه بعد مصرف ظاهر می‌شود و حدود 2 تا 3 ساعت در بدن باقی می‌ماند و سپس کاهش می‌یابد البته این اثرات ممکن است تا 24 ساعت در بدن باقی بماند.
اما یکی از مسئولین نیروی انتظامی ،عوارض پس از مصرف اکستازی را این گونه برمی شمارد:

اختلالات بینایی،

کاهش اشتها،

حرکات غیر طبیعی چشم

 و توهمات بینایی و ادراکی

 که بیشترین حوادث هولناک و سوانح دلخراش را در پی داشته است.
حتما به خاطر دارید حادثه هولناکی که در سطح وسیع در جراید کشور انعکاس یافت. در این حادثه دو جوان پس از مصرف قرص‌های اکستازی سوار بر اتومبیل و با سرعت 130 کیلومتر در بزرگراه تهران - قزوین در حرکت بوده و به تصور اینکه خودرو از حرکت باز ایستاده درب خودرو را باز کرده و از اتومبیل خارج شدند و به نحو هولناکی جان باختند که این نمونه کوچکی از هزاران حادثه‌ای است که در اثر مصرف این ماده روزانه ممکن است به وقوع بپیوندد.
این کارشناس انتظامی درباره عوارض پس از مصرف این ماده مخدر مواردی را نیز به موارد قبلی اضافه کرد:

گشاد شدن مردمک (تحریک پذیر شدن به نور حتی ضعیف)، تغییر در تعادل دمای بدن (احساس گرما یا سرمای شدید)، لرزیدن، عصبی شدن و عدم تمایل برای استراحت، قفل شدن فک (افراد مصرف‌کننده مجبور به مصرف آدامس هستند) و تمایل شدید برای مصرف آب از دیگر عوارض این قرص‌هاست.
ایجاد عوارض شدید و غیرقابل برگشت در مغز به خصوص در مناطق مربوط به حافظه و تمرکز، اثرات شدید احساسی، اختلال خواب، کابوس‌های شبانه، حملات ناگهانی اضطراب، دهشت (پانیک) و روان پریشی، انقباض شدید فک و پارگی زبان در اثر فک زدن (باز و بسته شدن شدید فک)، افزایش دمای بدن، تهوع و استفراغ، سردرد، سرگیجه و تشنج و افت شدید خلق در روزهای پس از مصرف را نیز باید به اثرات مخرب و ویرانگر این افیون اضافه کرد.
آسیب کبدی، صدمه به اعصاب مغزی، بزرگ شدن پستان در مردان، احتباس ادراری و سرکوب فعالیت مراکز خون‌سازی در بدن نیز از دیگر آسیب‌های این مواد است.
یک متخصص قلب در خصوص استفاده از قرص‌های روان‌گردان اظهار کرد: این قرص‌ها از علل مهم سکته قلبی است.
مرتضی ابراهیمی در ادامه افزود: این قرص‌ها می‌تواند موجب تحریک سیستم عصب سمپاتیک و در نتیجه افزایش فشار خون و ضربان قلب شوند که مصرف آن در افرادی که سابقه بیماری قلبی دارند موجب بروز سکته قلبی می‌شود.
اما پرخطرترین عارضه اکستازی اینگونه است که برابر بررسی‌های به عمل آمده پر خطرترین عارضه جانبی این مواد بروز رفتارهای پر خطر و حفاظت نشده جنسی و بی‌پروایی است که در نهایت می‌تواند منجر به افزایش بروز عفونت‌های آمیزشی (مخصوصا ایدز) شود.
لازم به ذکر است که در چند مطالعه که در نقاط مختلف جهان به عمل آمده بدون استثناء همیشه رابطه‌ای بین مصرف این مواد و شیوع ویروس ایدز مشاهده شده است.
علت اصلی رواج مصرف این قرص در ایران عدم آگاهی جوانان از عوارض شدید و مزمن این قرص‌ها است که حتی یک بار مصرف آن نیز می‌تواند اثرات منفی پایداری را بر خلق و سیستم‌های عصبی بگذارد.
اما معاون دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین درباره رواج این قرص‌ها در کشور و نحوه مبارزه با آن اذعان داشت: با جنگ گسترده‌ای که دشمنان ما در آلوده کردن جوانان آغاز کرده‌اند، عزم دستگاه‌های قضایی کشور و استان قزوین در مبارزه با توزیع‌کنندگان و سوداگران مرگ جدی است و با مدیریت کارها و قاطعیت در صدور احکام قضایی تلاش می‌شود تا فضا برای این اشخاص ناامن شود.
محسن کرمی در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد:

رویکرد سد شکنی و پیش‌قراولی دستگاه قضایی در مبارزه با توزیع کنندگان همچنان ادامه دارد و در پرونده‌های این اشخاص هیچ مسامحه و کوتاهی نخواهد شد.
بی‌تردید می‌توان با جایگزین کردن تفریحات سالم و اضافه کردن محیط‌های ورزشی با هزینه‌های کم و ایجاد مشاغل برای جوانان و همچنین سختگیری و مبارزه جدی با عاملان واردکننده مواد مخدر و داروهای روان گردان در سطح کشور از روی آوردن نوجوانان و جوانان به این مواد خطرناک تا حد زیادی جلوگیری کرده و دیگر شاهد روی آوردن تعداد زیادی از جوانان به این مواد و داروها نباشیم که این امر مستلزم همکاری بیش از پیش مردم و دولت مردان به ویژه مسئولان مربوطه می‌باشد.
باید به این نکته نیز اشاره کرد که آگاه‌سازی در سطح جامعه و آموزش برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر و قرص‌های روان گردان در سنین پایین و پایه‌های آموزشی مدارس خود عاملی مهم در سلامت جامعه است

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد