اخبار شهرستان آغاجاری

این وبلاگ تلاش دارد اخبار و رویداهای شهرستان آغاجاری را پوشش دهد.

اخبار شهرستان آغاجاری

این وبلاگ تلاش دارد اخبار و رویداهای شهرستان آغاجاری را پوشش دهد.

دنیای سلامت 30/ 1/ 93

 

 

 

 

 

دنیای سلامت       30/ 1/ 93 

 گوجه 

کیوی" 


آب گرم چه تاثیری بر سلامت مغز دارد؟ 

پرداخت 80 درصد هزینه سرطان از جیب بیمار 

چگونه با کمردرد مقابله کنیم؟ 

فواید معجزه‌آسای "سیر" برای بدن 

سیب 

 

  

 

 

 

 

 

گوجه

گوجه یکی از خوشمزه‌ترین و مفیدترین خوراکی‌هایی است که خداوند روی زمین قرار داده است. گوجه‌ها به خاطر داشتن لیکوپن به رنگی قرمز در می‌آیند و بسیاری از خاصیت آن‌ها نیز در این ماده خاص قرار دارد.
"ایندیاگو رز" یکی از نمونه‌های بسیار جالب و شاخه‌های گوجه فرنگی است که رنگی مشکی دارد و جلب توجه می‌کند. درون این میوه خاص به رنگ قرمز و بنفش است. برخلاف آنچه چهره این سبزی خاص نشان می‌دهد بسیار مفید است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، این گوجه عجیب سرشار از آنتی اکسیدان است و مزه بسیار خوبی هم دارد. این میوه همچنین برای مبارزه با دیابت و چاقی بسیار مفید است. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که پیوند زدن گوجه‌های بنفش به قرمز باعث به وجود آمدن این گوجه می‌شود.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

کیوی"



"کیوی" میوه بسیار مفیدی است که گونه‌های مختلفی دارد. دارای رنگ سبز زیبائی است؛ این رنگ سبز و زیبای میوه کیوی مربوط به رنگریزه کلروفیل می‌باشد که اثرات مفید کلروفیل در سلامت انسان و جلوگیری از ناهنجاری‌های سلولی و بیماری‌های سرطانی ثابت شده است.
یکی از ویتامین‌های مهم و حیاتی که در میوه کیوی به وفور یافت می‌شود ویتامین C موجود در آن است. در واقع مهم‌ترین ارزش غذائی میوه کیوی مربوط به ویتامین C آن می‌باشد. مقاومت این ویتامین در این میوه زیاد است و تقریباً تا 4 ماه پس از چیده شدن با نگهداری اصولی می‌توان از این ویتامین در میوه کیوی بهره برد.
ویتامین C یکی از ویتامین‌های محلول در آب است که بدن ما قادر به ساخت آن نمی‌باشد و باید از طریق غذا به مقدار کافی دریافت شود. این ویتامین به ویژه برای ساخت پروتئین کلاژن (در تشکیل پوست، استخوان، دیوارة رگ‌ها و لثه نقش دارد) مورد نیاز است. کمبود آن در بدن عوارضی چون خونریزی مویرگ‌های زیر پوستی، خون ریزی لثه و عدم التیام زخم‌ها را بوجود می‌آورد.
این ویتامین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به جذب آهن در بدن کمک می‌کند پس کیوی میوه مناسبی است که به عنوان دسر می‌توان بعد از غذا از آن استفاده نمود چون ویتامین C موجود در آن جذب روده‌ای آهن را افزایش می‌دهد. پس اشخاصی که دچار کمبود فقر آهن هستند می‌توانند از این میوه در کنار منابع حیوانی غنی از آهن استفاده نمایند.
ویتامین C همچنین باعث افزایش مقاومت بدن در برابر امراض مختلفی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، زکام، گریپ، سرطان، سکته و انسداد عروق می‌شود پس می‌تواند عمر انسان را طولانی کند. در حالی که کمبود ویتامین C احتمال بروز سرطان را به ویژه در افراد سیگاری افزایش می‌دهد. لازم به توضیح هست که تأکید ما بر ویتامین C حاصل از میوه و سایر مواد غذائی تازه است نه ویتامین C که به صورت قرص مصرف می‌شود.
طبق تحقیقات دانشمندان میزان ویتامین C موجود در کیوی دو برابر ویتامین C موجود در مرکبات و ده برابر ویتامین C موجود در سیب و هلو است. علاوه بر ویتامین C دارای مقداری ویتامین E و املاح مهمی چون پتاسیم، منیزیم و کلسیم می‌باشد که به تنظیم فشار خون در بدن کمک می‌کند.
هر 100 گرم کیوی تقریباً دارای 57 کالری انرژی است پس به دلیل کم کالری بودن، آن را می‌توان چند بار در روز بدون نگرانی استفاده کرد، بخصوص برای اشخاصی که تحت رژیم لاغری هستند. از آنجائیکه میوه نارس کیوی حاوی مواد مغذی کمتری است، می‌توان برای رسیدن میوه کیوی، آن را در کیسه پلاستیکی همراه با چند عدد سیب رسیده گذاشت که تقریباً پس از چند روز رسیده، خوشمزه و قابل خوراک خواهد شد.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 


آب گرم چه تاثیری بر سلامت مغز دارد؟

 

پژوهش محققان دانشگاه آلابامای غربی نشان می‌دهد که غوطه ورشدن در آب گرم باعث افزایش جریان خون مغز در جهت مثبت می‌شود.
غوطه‌ورشدن در آب گرم نه تنها با افزایش جریان خون به شریان‌های مغزی کمک می‌کند بلکه می‌تواند عملکرد قدرت شناختی را هم افزایش دهد.
طی این پژوهش، محققان از 9 مرد سالم خواستند تا در تانک آبی به حالت ایستاده قرار بگیرند. پس از گذشت 10 دقیقه، تانک آب توسط سه پمپاژ دیگر تا سطح دهلیز سمت راست قلب مردها و با آب 30 درجه سلسیوس پُر شد.
سپس سرعت جریان خون مغزی بین شریان‌های مغزی و همچنین تغییرات دی اکسید کربن داخل شریانی اندازه گیری شد.
نتایج نشان می‌داد جریان خون در شریان مغزی میانی تا 14 درصد و برای شریان مغزی خلفی نیز 9 درصد افزایش داشته است.
به گفته محققان انواع متفاوت فعالیت‌های آبی مانند ایروبیک داخل آب و شنا اثرات کمی متفاوت‌تر از ورزش بر روی زمین را بر روی عملکرد قلب و جریان خون مغزی می‌گذارند.
گام بعدی در این پژوهش، درک و آزمایش تاثیر پایدار و بیشتری از ورزش در آب بر جریان خون مغزی خواهد بود.
++++++++++++++++++++++++++++++++++++

پرداخت 80 درصد هزینه سرطان از جیب بیمار

 

رئیس مرکز تحقیقات سرطان با عنوان این مطلب که سرطان علاوه بر گرفتاریهایی که دارد خرج هم دارد، گفت: سالانه 6 هزار میلیارد تومان هزینه مستقیم سرطان است که نزدیک به 80 درصد از کل این هزینه‌ها بر عهده بیماراست.
دکتر محمد اسماعیل اکبری با بیان اینکه علم امروز ثابت میکند که سرطان بیماری لاعلاجی نیست،اظهار کرد:بر طبق همین داده‌های علمی، اگر رفتار مناسب داشته باشیم، می‌توان تا 40 درصد از بروز سرطان پیشگیری کنیم. از سویی بواسطه پیشرفت‌های پزشکی نزدیک به همین میزان از مبتلایان به این بیماری به طور کامل مداوا می‌شوند. البته با علم امروز 20درصد از مبتلایان قابل درمان نیستند و بواسطه همین بیماری فوت خواهد کرد.
دکتر اکبری به میزان قابل توجه قابل پیشگیری بودن سرطان نیز اشاره کرد و گفت: متأسفانه ما در این زمینه خیلی فعال نبوده‌ایم. از نظر درمان هم مشکلاتی داریم و بسیاری از هزینه‌کردهای ما بجا نیست؛ بسیار پیش آمده که داروهایی باقیمت بسیار بالا تهیه می‌کنیم و به بیمار می‌دهیم اما خیلی به اثر بخشی آن‌ها توجه نمی‌شود.
این فوق تخصص جراحی غدد و سرطان در ادامه به ویژگیهای سرطان در ایران پرداخت و اظهار کرد: سالانه 85 هزار مورد جدید تایید می‌شود که احتمالاً بزودی به 90 هزار خواهد رسید. نکته دیگر آنکه در رابطه با میزان رشد سرطان، ایران در صدر کشورهای جهان قرار دارد؛ هیچ کشوری به اندازه ما روند رشد سرطان ندارد.
رئیس مرکز تحقیقات سرطان ادامه داد: میزان افراد مبتلا به سرطان در مردان کشور ما 140 در 100 هزار نفر است که در کشورهای غربی بین 500 تا 700 در هر صد هزار نفر است اما در آن کشور‌ها روند صعودی سرطان، تقریباً متوقف شده است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: البته این موضوع چند علت دارد، به دلیل اینکه ساختارهای بهداشت در کشور ما خوب بوده، نرخ امید به زندگی نسبت به اوایل انقلاب از 36سال به بالای 70 سال رسیده است و به طور طبیعی وارد سن سرطان (بالای 50 سال) شده‌ایم. همین موضوع هفتاد درصد از میزان رشد سرطان را باعث می‌شود. این فاکتور قابل پیشگیری نیست و بنا بر همین دلیل سرطان همیشه رو به رشد خواهد بود.
دکتر اکبری افزود: علت دیگر این فراوانی عوامل خطرزا مثل: دخانیات، الکل، نوع فعالیت فیزیکی و رژیم غذایی است؛ در تمام این عوامل خطر، کشور ما رشد بالایی دارد. برای نمونه در مصرف دخانیات در میان افراد بالغ از 11درصد به 15درصد رسیده‌ایم و میزان مصرف دخانیان زنان تقریبا دو برابر شده است، قلیان که جایگاه پائینی داشته به جایگاه بالایی در جامعه رسیده است در حالی که زیان‌ها بیشتری ازسیگار دارد.
وی عنوان کرد: افزایش استرس‌های روانی به دلیل کاهش معنویت در زندگی افراد جامعه خود دلیل دیگری است که به افزایش سرطان کمک می‌کند. متاسفانه تنها زمانی که هیچ چاره‌ای نداریم به ائمه اطهار(ع) توسل می‌کنیم. از سویی نیز برخی عوامل در تجاری‌سازی‌ها مؤثر می‌افتد، برای نمونه ما از سیگار درآمد کسب می‌کنیم.
رئیس مرکز تحقیقات سرطان با بیان اینکه در میان سرطانهای شایع در کشور ما، در میان مردان شایعترین مربوط به معده است که همچنین کشنده‌ترین سرطان در کشور نیز هست، اظهار کرد: نکته مهم آنکه بیشتر عواملی که باعث ایجاد این سرطان می‌شوند قابل بیشگیری هستند و در دنیا کم کم در حال برچیده شدن است و به رده‌های دهم تا یازدهم رسیده است اما در کشور ما در صدر لیست قرار دارد. رعایت بهداشت دهان و دندان، دندان‌های سالم، کاهش مصرف نمک و... عواملی هستند که به کاهش و جلوگیری از سرطان معده کمک می‌کنند و البته همگی در شرایع دینی ما وجود دارد.
دکتر اکبری همچنین به آمار بالای مرگ و میر بیماران مبتلا به سرطان معده اشاره کرد و گفت: در وضعیت فعلی حداکثر حدود 13درصد از مبتلایان به سرطان معده تا 5 سال زنده می‌مانند و بیش از 50 درصد از آن‌ها حتی یک سال پس از تشخیص زنده نمی‌مانند. در خانم‌ها شایع‌ترین سرطان، سرطان سینه است. امکان اینکه زود تشخیص داده شود و بیمار یک زندگی طبیعی داشته باشد وجود دارد اما باز هم پنجمین علت مرگ و میر در میان همین سرطان است.
رئیس مرکز تحقیقات سرطان با بیان اینکه سرطان روده بزرگ، مثانه، پروستات، تخمدان و تیروئید در رتبه‌های بعدی قرار دارند، گفت: سرطان به جز گرفتاری‌هایی که دارد خرج هم دارد، سالانه 6هزار میلیارد تومان هزینه مستقیم سرطان است که نزدیک به 80درصد از کل این هزینه‌ها بر عهده خود بیماراست که به واقع ظلم عجیبی به بیمار روا می‌شود. این رقم تنها هزینه مستقیم است که قطعاً دو یا سه برابر این رقم به شکل غیر مستقیم به بیمار و خانواده او تحمیل می‌شود.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه جایگاه مدیریتی علمی در مدیریت بیماریها به ویژه در سرطان خیلی پایین است، ادامه داد: اما از سویی تجاری سازی دراین حوزه رشد بسیار زیادی داشته است. یکی از حوزه‌های بسیار خوب برای ورود واقفان حوزه خدمات درمان است. این هزینه‌ها باعث می‌شود 20 درصد از جامعه بیماران به زیر خط فقر می‌روند و با زندگی فلاکت بار دست پنجه نرم می‌کنند؛ بایدکاری کنیم این آمار کاهش پیدا کند.
رئیس مرکز تحقیقات سرطان در ادامه از طرح فروش اوراق وقف برای احداث بیمارستان تخصصی سرطان استقبال کرد و گفت: بالاخره یک قدم در این حوزه برداشته شده است و باید سازمان اوقاف را تشویق کنیم و من تقاضا دارم حوزه اجرای این طرح به امور نرم‌افزاری هم گسترش یابد.
وی با بیان اینکه بین 350 تا 400 هزار مبتلا به سرطان در کشور زندگی می‌کنند، عنوان کرد: برای درمان سرطان به چند فاکتور نیاز داریم. مورد اول به نیروی انسانی باز می‌گردد که شامل: جراح، رادیوتراپیست، پزشکان، پرستاران و خود مردم می‌شود. در مورد نیروی انسانی وضع کلی به جهت کمی مناسب است در حالیکه اوضاع کیفیت بعضاً خیلی ضعیف است.
دکتر اکبری در پایان گفت: بار اصلی درمان در بیماری سرطان بر عهده جراح است که وضع کشور در پراکندگی جراحان مطلوب است. همچنین در رادیوتراپی‌ها استانداردهای ما در سطح مطلوب جهانی است اما به جهت پراکندگی اوضاع به هیچ وجه مناسب نیست. مورد سوم نیز به شیمی درمانی باز می‌گردد که متاسفانه میزان آن در کشور ما در بالا‌ترین سطح در دنیا قرار دارد. برای نمونه 30درصد از شیمی درمانی‌‌های سرطان پستان در ایران غیر ضروری است.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

چگونه با کمردرد مقابله کنیم؟

هرچند بسیاری از مردم اغلب با عارضه کمردرد دست به گریبان هستند اما در عین حال شیوه‌های متعددی برای پیشگیری از بروز این مشکل وجود دارد.
به گفته پزشکان، عادات صحیح از جمله عدم استعمال سیگار همراه با کنترل وزن از طریق تغذیه مناسب و ورزش کردن، حفظ استحکام، انعطاف پذیری، تعادل و وضعیت بدن به افزایش قدرت بدن و کمک به سلامت کمر موثر است. پزشکان معتقدند تمام این فاکتورها به حفظ سلامت کمر کمک می‌کنند و استخوان‌ها و عضلات و اسکلت‌بندی بدن را قدرتمند نگه می‌دارند. همچنین به گفته پزشکان برای حفظ وضعیت بدن به هنگام نشستن در حالت مناسب باید شانه‌ها را به سمت عقب نگه داشت از قوز کردن و نشستن ثابت بیش از 30 دقیقه خودداری کرد.
علاوه بر این لازم است در زمان نشستن یا خوابیدن کمر را در وضعیت صحیح قرار داد و لازم است در زمان نشستن زانوها به آرامی خم شود و بالاتر از باسن قرار گیرد. همچنین در زمان خوابیدن در صورت لزوم باید از بالش استفاده شده تا گودی کمر در وضعیت صحیح قرار گیرد. پزشکان همچنین توصیه می‌کنند که با انجام فعالیت‌های ورزشی مناسب، کمر خود را منعطف نگه دارید. آنها معتقدند پیاده‌روی شیوه مناسبی برای حفظ سلامت کمر است.
به گفته پزشکان لازم است افراد هنگام کمردرد از فعالیت سنگین خودداری و استراحت کرده و با پزشک مشورت نمایند. نادیده گرفتن عارضه کمردرد می‌تواند مشکلات جدی برای فرد به همراه داشته باشد.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

فواید معجزه‌آسای "سیر" برای بدن

 

سیر" برای سلامت قلب مفید است و با انواع بیماری‌های قلبی عروقی مقابله می‌کند.
سیر به دلیل دارابودن خواص بسیار، کاربرد دارویی نیز دارد. این گیاه خاصیت ضد باکتریایی، ضدویروسی و ضدقارچی دارد.
مصرف محدود سیر در پایان دوران بارداری باعث افزایش وزن جنین می‌شود. برطرف‌کننده سرفه، سرماخوردگی و گرفتگی سینه است.با عفونت مجرای گوارشی مقابله می‌کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
برای افرادی که مبتلا به پرکاری تیروئید هستند، مفید است زیرا که منبع عالی ید است.ویتامین c موجود در آن برای درمان بیماری اسکوربوت (نوعی بیماری خونی ناشی از کمبود ویتامین ث) موثر است.
برای سلامت قلب مفید است و با انواع بیماری‌های قلبی عروقی مقابله می‌کند.
سولفور و سلنیم در آن مانع از بروز تومور می‌شود و در صورت ایجاد تومور، اندازه‌های آن را کاهش می‌دهد. خاصیت مسکن آن دندان درد را درمان می‌کند.با بالابردن میزان انسولین، قند خون را تنظیم می‌کند.
سیستم دفاعی بدن را تقویت می‌کند. آنتی اکسیدان قوی موجود در آن، رادیکال‌های آزاد را که باعث پیری و بیماری می‌شود خنثی می‌کند.با رقیق کردن خون مانع از لخته شدن خون می‌شود و در نتیجه احتمال بروز سکته را کاهش می‌دهد و خاصیت ضد التهابی دارد.
سیر خام حاوی آنتی بیوتیک طبیعی به نام آلیسین است و باکتری‌های مقاوم به دارو مانند "MRSA" و "هلیکوباکتر پیلوری" را که باعث زخم معده و سرطان معده می‌شود از بین می‌برد.عفونت‌های تنفسی را درمان می‌کند. برای تسکین دندان درد، سیر خام را روزی چند بار روی لثه و دندان بمالید. سیر له شده را روی زگیل قرار دهید تا از بین برود.
برای درمان سینوزیت، چند حبه سیر له شده را در کره تفت دهید و با نان میل کنید.
روزانه مخلوطی از آب 8تا10حبه سیر و 2قاشق غذاخوری عسل را میل کنید تا سرفه‌های بی‌وقفه تسکین یابد. 10قطره آب سیر همراه با 2قاشق مرباخوری عسل آسم را درمان می‌کند.یک حبه سیر را ریز خرد کنید و با کمی آب میل کنید تا نفخ، یبوست و درد معده برطرف شود.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

سیب

سیب سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که برای همه افراد از جمله دیابتی‌ها مفید است.
"مجید حسن قمی" متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: تمامی میوه‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر‌ و انواع ویتامین‌ها هستند که برای همه افراد از جمله دیابتی‌ها مفید است.
وی با بیان اینکه دیابتی‌ها دچار آسیب‌های اکسیداتید هستند، افزود: در سیب آنتی‌اکسیدان‌ها و ویتامین‌هایی از جمله C، E و A می‌تواند "سیستم ایمنی بدن" را تقویت کند تا در دراز مدت دچار سرطان نشود.
قمی تصریح کرد: سیب سرشار از فیبر است که در کاهش میزان کلسترول خون و چربی خون تاثیر بسزایی را دارد.
وی با اشاره به اینکه سیب دارای ویتامین‌ A است و از این جهت در افرادی که دچار شب‌کوری هستند موثر است، افزود: افراد دیابتی در شبکه چشم دچار اختلال تاری دید هستند که این ویتامین موجود در سیب بسیار کمک‌کننده است.
این متخصص تغذیه گفت: سیب منبع خوبی از آهن است و برای افراد کم خون توصیه می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: افراد دیابتی می‌توانند هر میوه‌ای را مصرف کنند ولی چنان چه بعضی از میوه‌ها در واقع منابع سرشاری از ویتامین C هستند بهتر است به صورت کنترل شده استفاده شود.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد