اخبار شهرستان آغاجاری

این وبلاگ تلاش دارد اخبار و رویداهای شهرستان آغاجاری را پوشش دهد.

اخبار شهرستان آغاجاری

این وبلاگ تلاش دارد اخبار و رویداهای شهرستان آغاجاری را پوشش دهد.

دنیای سلامت 27/2/93

 

دنیای سلامت  27/2/93  

دخانیات و رنگ مو باعث سرطان مثانه می‌شود 

 بیماری‌های مغزی در کشور افزایش یافته است

 

آشنایی با خواص هِل 

 مشخصات یک صبحانه خوب چیست؟ 

چاقی، فشار خون،نازایی،آرتروز و افسردگی می آورد

 

دو سوم قلب‌های بدست آمده از مرگ مغزی استفاده نمی‌شود

 

دخانیات و رنگ مو باعث سرطان مثانه می‌شود 

بخوانید تا فشار خون‌تان کاهش یابد

 

چرا زانو درد میگیریم؟ 

بهترین نکاتی که باید هنگام کمر درد بدانید  

 

 

 

 

 

 

دخانیات و رنگ مو باعث سرطان مثانه می‌شود

یک اورولوژیست با هشدار نسبت به شیوع سرطان مثانه در ایران در پی مصرف دخانیات و رنگ مو، گفت: لازم است افراد بلافاصله بعد از مشاهده خون در ادرار خود به پزشک مراجعه کنند چرا که سرطان مثانه از خطرناک‌ترین سرطان‌هاست.

 شاهین طباطبایی استاد دانشگاه هاروارد در حاشیه هفدهمین کنگره اورولوژی ایران در مورد بروز سرطان مثانه و شیوع آن در ایران هشدار داد.

وی گفت: مصرف دخانیات به خصوص سیگار در ابتلاء افراد به سرطان مثانه نقش بسزایی دارد.

این متخصص اورولوژی تأکید کرد: مصرف مواد دخانی و تماس مداوم با محصولات پتروشیمی سبب می‌شود که احتمال ابتلا به سرطان مثانه به شدت افزایش پیدا کند.به طوری که 30 درصد افرادی که به سرطان مثانه مبتلا شده‌اند سابقه مصرف دخانیات دارند.

وی خاطرنشان کرد: حتی اگر مصرف دخانیات متوقف شود باز هم ممکن است که مدت‌ها بعد به دلیل همین مصرف دخانیات، فرد مبتلا به سرطان مثانه شود.

طباطبائی با اشاره به راه‌های درمان سرطان مثانه گفت: خارج کردن مثانه از بدن بیمار شایع‌ترین روش درمانی است اما اکنون سعی می‌کنیم که آن را با دارو و درمان مداوا کنیم و مثانه افراد را تخلیه نکنیم.

استاد دانشگاه هاروارد در پاسخ به این سوال که آیا پیوند مثانه نیز مانند سایر اعضای بدن انجام می شود یا خیر، گفت: بحث پیوند مثانه هنوز در آزمایشگاه مطرح است و به صورت بالینی تست نشده اما با توجه به اینکه تکنولوژی در حال پیشرفت است امیدواریم بتوانیم مثانه را نیز پیوند دهیم.

وی به برخی مشکلات پیوند مثانه اشاره کرد و گفت: مثانه دارای رگ‌ها و اعصاب ظریف و کوچکی است که اکنون تکنولوژی پیوند دادن این اعصاب و رگ‌ها وجود ندارد اما مطمئناً در آینده این مشکلات برطرف خواهد شد.

 

 

++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

 بیماری‌های مغزی در کشور افزایش یافته است

 

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه بار بیماری‌های مغزی در ایران افزایش یافته است گفت: طبق برنامه‌ای که در بخش سلامت در پیش داریم در تلاشیم تا ظرف 15 سال آینده میزان امید به زندگی در افراد به 80 سال افزایش یابد.

رضا ملک‌زاده در نخستین کنفرانس بین‌المللی نقشه‌برداری مغز ایران اظهار داشت: مغز یکی از پیچیده‌ترین اعضای بدن انسان است و با وجود پیشرفت‌های پزشکی هنوز در مرحله ابتدایی شناخت آ‌ن هستیم.

وی افزود: تعداد سالمندان نیز افزایش داشته است و به تبع آن بیماری‌های مغزی نیز افزایش پیدا کرده است، طی 30 سال گذشته امید به زندگی 22 سال افزایش یافته است که این استاندارد در مردان 72 سال و در زنان 73 سال بوده است.

وی ادامه داد: طبق برنامه‌ای که در بخش سلامت در پیش داریم در تلاشیم تا ظرف 15 سال آینده میزان امید به زندگی در افراد به 80 سال افزایش یابد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اذعان نسبت به افزایش جمعیت سالمندان در کشور گفت: نرخ باروری پایین آمده و جمعیت سالمندان رو به افزایش است.

ملک‌زاده با تأکید نسبت به بیماری‌های مغزی - عصبی که مهمترین بار سلامت را برای هر جامعه دارد تصریح کرد: بیماری‌های مغزی - عصبی در کشور هزینه‌های هنگفتی را به جای می‌گذارند یکی از روش‌های مهم در این زمینه تحقیقات گسترده‌ای است که رشته‌های پزشکی، کامپیوتر و دیگر رشته‌ها را در قالب رشته‌های بین بخشی به هم مرتبط می‌کند.

وی با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های مهمی که در علوم اعصاب حاصل شده گفت: امیدواریم دانشگاه‌های علوم پزشکی و دانشگاه‌های دیگر با یکدیگر همکاری داشته باشند تقریباً یک چهارم تولیدات علمی به علوم اعصاب اختصاص دارد.

وی خاطرنشان کرد: قرار است مطالعات گسترده‌ای روی 200 هزار سالمند بالای 40 سال انجام شود تا آنها را از نظر همگونی مورد مطالعه قرار داده و برنامه‌هایی طراحی کنیم تا از بار بیماری‌های مغزی کاسته و افزایش این بیماری‌ها را کنترل کنیم.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

آشنایی با خواص هِل


یکی از چاشنی‌های معطر مورد استفاده در بعضی از غذاها، نان‌ها، شیرینی‌ها و به‌خصوص مرباها، "هل" است.
البته در مقام مقایسه، هندی‌ها و پاکستانی‌ها بیشترین مصرف‌کننده‌های هل در جهان هستند. شاید جالب باشد بدانید هل، میوه گیاهی از تیره زنجبیل‌هاست و انواع مختلفی شامل هل سیاه، هل سفید و هل سبز دارد که نوع سبز آن عطر تندتری دارد.
نکته: برای عطرآگین کردن غذا، شیرینی یا مربا، حتما لازم نیست غلاف آن را باز کرده و دانه‌های سیاه رنگ هل را مورد استفاده قرار دهید؛ میوه هل با همان غلاف نیز به‌اندازه کافی غذاها را خوش طعم می‌کند؛ مگر آنکه طعم جویدن دانه‌های هل در دهانتان را دوست داشته باشید.
علاوه بر این، بعضی‌ها هنگام دم کردن چای معمولی چند دانه هل یا یک عدد میوه هل را در چای می‌ریزند و همراه با آن دم می‌کنند. این چای، هم خوش‌طعم‌تر می‌شود و هم خاصیت درمانی دارد.
- دانه هل تقویت‌کننده معده، ضدنفخ و بادشکن است؛ در ضمن به هضم غذا هم کمک می‌کند.
- از هل به عنوان دارو برای معالجه سرفه، سرماخوردگی و تب استفاده می‌کنند.
- در صورتی که عرق بدبویی دارید یا دهان شما بوی خوبی نمی‌دهد، 6گرم هل را- با غلافش- به‌صورت چای دم کنید و در طول یک روز به مرور بنوشید.
- برای درمان استفراغ و تهوع نیز توصیه می‌شود مقداری دم کرده هل مصرف کنید.
- هل تقویت‌کننده قلب و اعصاب نیز هست ولی می‌گویند مصرف زیاد آن هم تپش قلب را افزایش می‌دهد و هم برای بیماری‌های روده و ریه مفید نیست.
- مصرف هل برای رفع سردرد و کاهش حملات بیماری صرع نیز توصیه می‌شود.


+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

مشخصات یک صبحانه خوب چیست؟

یک متخصص تغذیه گفت: صبحانه باید ترکیبی از غلات، ‌پروتئین و ویتامین به ویژه ویتامین ث باشد و چای در سفره صبحانه سبب دفع آهن در بدن می‌شود و آب‌میوه‌ها بهترین مایعات برای صبحانه هستند

 کلانتری در مورد بهترین مواد غذاهای مورد استفاده در وعده صبحانه خاطرنشان کرد: صبحانه یکی از وعده‌های اصلی غذایی است که در علوم مختلف اجتماعی و پزشکی جایگاه ویژه‌ای دارد و متابولیسم بدن را تنظیم می‌کند. حتی به افرادی که چاق هستند توصیه می‌کنیم برای لاغر شدن صبحانه بخورند.

وی غلات را بهترین ماده غذایی برای صبحانه دانست و گفت: گندم، جو، ذرت که به شکل‌های مختلفی در دسترس هستند. بهترین منبع غذایی برای وعده صبحانه‌اند که در کشور ما به شکل نان و در کشورهای غربی به صورت کورن‌فلکس (غلات حجیم‌ شده) مصرف می‌شوند.

 عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ترکیب نان و شیر را بهترین ماده غذایی برای صبحانه عنوان کرد و گفت: قدیمی‌ها نان و شیر را با هم مخلوط می‌کردند و اکنون نیز بسته‌بندی‌های غلات حجیم شده در بازار موجود است که با مخلوط کردن در شیر بهترین غذا برای کودکان محسوب می‌شود.

وی گفت: نباید فراموش کرد که سبوس موجود در غلات حاوی آهن و انواع ویتامین B است که برای زنان و کودکان بسیار حیاتی است.

رئیس انجمن علمی تغذیه با شیر مادر با تأکید بر اینکه در کنار غلات حتماً باید یک ماده پروتئینی مصرف شود گفت: در کشور ما غالباً پنیر سر سفره صبحانه مصرف می‌شود اما تخم‌مرغ پخته یا عدسی و لوبیای گرم نیز منبع غنی پروتئین هستند.

 کلانتری تصریح کرد: اگر به سنت‌های غذایی اصیل خودمان بازگردیم بسیاری از مشکلات تغذیه‌ای‌مان حل می‌شود چرا که فرنی، شیربرنج، حریره بادام و حلیم ترکیبی از غلات و پروتئین بوده و بهترین منشأ غذایی در وعده صبحانه است.

وی در مورد بهترین منبع مایعات در وعده صبحانه گفت: اینکه چای را در وعده اصلی صبحانه به عنوان مایعات مصرف می‌کنیم را خیلی نمی‌پسندیم چرا که آهن موجود در غذا را دفع می‌کند. اصرار داریم که آب میوه در وعده صبحانه مصرف شود چرا که جذب ویتامین C موجود در آّب میوه به ویژه آب پرتقال سبب جذب بهتر آهن موجود در غذا می‌شود.

کلانتری خاطرنشان کرد: افرادی که مایلند چای بنوشند بهتر است یک و نیم ساعت با صبحانه فاصله بیندازند.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++

چاقی، فشار خون،نازایی،آرتروز و افسردگی می آورد

یک متخصص گوارش گفت: برخی افراد بسیار چاق با کار گذاشتن بالن در معده سعی می‌کنند، وزن خود را کاهش دهند اما وجود یک جسم خارجی بیش از ۶ ماه در معده خطرناک است و رفلاکس، نفخ شکم،حالت تهوع و استفراغ را به دنبال دارد.

 پورشمس  اظهار داشت: افرادی که بیش از حد چاق هستند، روش‌های مختلفی را برای لاغر شدن طی کرده‌اند اما ممکن است نتیجه مطلوب را نگرفته باشند.

وی با اشاره به اینکه چاقی عوارضی مانند دیابت، فشار خون، افزایش کلسترول، بیماری‌های قلبی و مشکل تنفس در هنگام خواب دارد، افزود: حتی سردردهای مزمن، بیماری‌های کبدی،‌ آرتروز، نازایی و اختلالات روانی و افسردگی می‌تواند از پیامدهای چاقی باشد و البته عملکرد دستگاه گوارش را نیز مختل می‌کند.

وی گفت: با پیشرفت تکنولوژی و روش‌های نوین پزشکی افرادی که دچار چاقی‌های مفرط هستند و دیگر رژیم غذایی بر آنها مؤثر نیست سعی می‌کنند با کاهش حجم معده مانند کار گذاشتن حلقه، بالن، یا روش‌های پلیسه معده و بای‌پس حجم معده را کم کنند تا به اجبار غذای کمتری بخورند و به مرور زمان لاغر شوند.

وی کار گذشتن بالن در معده را یکی از این روش‌ها دانست و گفت: اگرچه در وهله اول هیچ یک از این روش‌ها توصیه نمی‌شود اما بالن معده به دلیل کمتر تهاجمی بودن، در برخی موارد تجویز می‌شود در این روش بدون نیاز به جراحی و با استفاده از دستگاه آندوسکوپی بالنی از جنس سیلکون نرم در معده فرد چاق کار گذاشته می‌شود.

 

پورشمس افزود: این بالن در معده شناور بوده و بخشی از فضای معده را می‌گیرد در نتیجه فرد احساس سیری کاذب شده، کمتر می خورد و به مرور وزنش کم می‌شود.

این متخصص گوارش بر این نکته تأکید کرد که کار گذاشتن بالن در معده روشی موقت است و برای همه افراد مناسب نیست و به دلیل عوارضی که در طولانی مدت به جا می‌گذارد حداکثر تا 6 ماه می‌توان در معده فرد آن را نگه داشت و پس از آن مجدد باید به وسیله آندوسکوپی خارج شود.

پورشمس به عوارض احتمالی کار گذاشتن بالن در معده افراد اشاره کرد و گفت: احساس تهوع، استفراغ، سنگینی در شکم و دردهای دوره‌ای در پشت و شکم می‌تواند در بیمار ایجاد شود. همچنین افرادی که بالن در معده خود کار می‌گذارند ممکن است با ریفلاکس، و نفخ شکم مواجه شوند که این مسئله نیز قابل درمان است.

وی بر این نکته تأکید کرد که کاهش وزن با استفاده از بالن در معده حتماً باید زیر نظر یک تیم پزشکی متشکل از متخصص تغذیه، و متخصص گوارش و کبد انجام شود تا فرد در عین حال عادات غذایی خود را اصلاح کرده و در کنار آن از بیماری‌های گوارشی پیشگیری کند.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++

 

دو سوم قلب‌های بدست آمده از مرگ مغزی استفاده نمی‌شود

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: یکی از مشکلاتی که در حوزه پیوند قلب وجود دارد این است که فقط ۳۳ درصد از موارد پیشنهاد شده پیوند می‌شوند و دو سوم قلب‌های بدست آمده از مرگ مغزی استفاده نمی‌شوند.

محمد آقاجانی در چهارمین کنگره نارسایی قلب ایران، اظهار داشت

 کشور ما مانند سایر کشورهای در حال توسعه با عوامل خطر مواجه‌ است، در مطالعه کشوری سال 90 شیوع بیماری‌ها اعداد نگران‌کننده‌ای را نشان می‌دهد. بر اساس این مطالعه فشار خون 17 درصد، چاقی 15 درصد، اضافه وزن 28 درصد، کم تحرکی 41 درصد، دخانیات 8 درصد، قند خون بالا 10 درصد، کلسترل 33 درصد و تری گلیسرید 19 درصد شیوع داشته است.

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر 44 درصد مرگ و میرها در اثر بیماری‌های قلبی عروقی است که سکته قلبی در رأس آن با 24 درصد بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

آقاجانی اظهار داشت: دلایل شیوع نارسایی، پیر شدن جمعیت، بروز چاقی، دیابت، فشار خون بالا و افزایش طول عمر بعد از سکته قلبی است که منجر به افزایش نارسایی قلب می‌شود.

وی از یک میلیون بیمار که با نارسایی قلبی مواجه‌اند، خبر داد و افزود: متاسفانه این رقم بار اقتصادی سنگینی را به سیستم بهداشت و درمان تحمیل می‌کند، مهمترین رویکرد ما برخورد با منشأ آغازکننده یعنی ریز فاکتورها است که با تغییر الگوی زندگی و خودمراقبتی بالا می‌توان عوامل خطر را کنترل کرد، سپس در صورت بروز یا تداخلات دارویی و غیر دارویی نسبت به کنترل آن اقدام شود. اگر ریزفاکتورها منجر به بیماری شود باید در مرحله اول درمان صورت گیرد. همچنین رویکرد دیگر این است که با درمان‌های دارویی برای جلوگیری از ناتوانی حاصل از نارسایی تلاش شود.

وی تصریح کرد: یکی از اقدامات جدی برای درمان نارسایی در مراحل پایانی پیوند قلب است که در ایران 10 مرکز برای آن وجود دارد، از این تعداد 6 مرکز در تهران و 4 مرکز در اصفهان، مشهد، شیراز و یزد است.

معاون درمان وزارت بهداشت ایده‌آل پیوند قلب را 1500 مورد دانست و ادامه داد: سال قبل از مجموع 665 بیمار مرگ مغزی اهدای عضو داشتیم، هرچند که باید با اصلاح الگوی پیوند میزان پیوند قلب افزایش یابد.

++++++++++++++++++++++++

بخوانید تا فشار خون‌تان کاهش یابد

 

یکی از بیماری هایی که از جمله مشکلات قلبی نیز محسوب می شود فشار خون بالاست. این بیماری عواقب بسیار بدی برای بدن دارد و گاهی ممکن است باعث مرگ نیز بشود.

 آمپول های متفاوتی برای کنترل فشار خون و یا کاهش آن ساخته شده است که البته هر کدام عواقب مخصوص خودشان را دارند. این درحالی است که تنها با چند راه بسیار آسان می توانید فشار خون بالا را از بین ببرید.

**اولین و البته راحت ترین راه قدم زدن است. یکی از مهمترین نکاتی که در این مورد باید رعایت کنید این است که فدم زدن برای کاهش فشار خون باید قدرتی باشد و میزان آن باید تقریبا یک ساعت در روز باشد.

** کشیدن نفس عمیق می تواند کمک به سزایی به کاهش فشار خون شما کند. صبح بعد از بیدار شدن از خواب و شب ها قبل از رفتن به رخت خواب به 5 دقیقه نفس عمیق بکشید تا اکسیژن کافی وارد رگ های شما شده و فشار خون شما تنظیم شود.

** سیب زمینی یکی از بهترین راه های درمان فشار خون است. افرادی که فشار خون بالایی دارند باید روزانه به مقدار 2 هزار تا 4 هزار میلی گرم پتاسیم مصرف کنند. بهترین منبع برای بدست آوردن این پتاسیم سیب زمینی و یا گوجه فرنگی است.

** نمک بزرگترین دشمن تمام بیماران فشار خون است. یکی از بزرگترین عاملان به وجود آمدن این بیماری نمک است پس باید در مصرف آن دقت لازم را داشته باشید و همچنین سعی کنید کمتر از آن استفاده کنید.

** شکلات های تلخ منابع خوبی از ویتامین ها و همچنین مکمل های بدن هستند. محققان به این نتیجه رسیده اند که افرادی که بیشتر از شکلات تلخ استفاده می کنند رگ های خونی بسیار منعطف تری دارند و همچنین جریان خون در بدن آن ها روان تر است.

** یکی از روش های بسیار آسان و البته کاربردی برای کاهش فشار خون نوشیدن چای در طول روز است. دانشمندان پی برده اند افرادی که روزانه از سه لیوان چای استفاده می کنند کمتر دچار بیماری فشار خون می شوند و رگ های بازتری دارند.

** کار و مشغله های روزانه خودتان را کمتر کنید تا دچار استرس نشوید. یکی از دلایل به وجود آمدن فشار خون استرس است و البته کمتر کردن کار می تواند از این استرس نیز بکاهد و شما دیگر به فشار خون دچار نخواهید شد.

** شاید بسیار عجیب به نظر برسد اما افرادی که در خواب خروپف می کنند بیشتر دچار فشار خون می شوند.  این افراد باید سریع تر به پزشک مراجعه کنند. خروپف باعث می شود تا راه نفس شما تنگ شده و سپس فشار خون شما بالا می رود.

** سویا یکی از موادی است که می تواند به شما در کاهش فشار خون کمک به سزایی کند. خوردن شیر سویا و یا استفاده از آن در غذا از جمله راه های استفاده از سویا است.

** در انتها نیز مانند درمان هر بیماری دیگر ورزش را فراموش نکنید و البته توجه خاصی به میزان فشار خون تان همیشه داشته

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد